Erken adet görme: Tüm kadınlarda hormonlara bağlı olarak her ay adet görme ya da regl olarak adlandırılan bir kanama dönemi yaşanır. Bu dönem, rahim içerisinde bulunan endometrium adlı dokunun dökülmesinden kaynaklanır. Kadınlar adet görmeye başladıklarında ilk birkaç yıl boyunca erken regl görme ya da geç adet görme meydana gelebilir. Bu durum hormonların düzenli çalışmamasından kaynaklanır ve genellikle birkaç yıl sonrasında adet dönemleri de düzene girer.

Düzenli bir şekilde adet görülmesi için vücutta pek çok bölgenin sorunsuz bir şekilde çalışıyor olması gerekir. Bu vücut bölgelerine beyindeki hipotalamus, tiroid bezi, yumurtalıklar, rahim, böbrek üstü bezleri ve genital bölgedeki vulvayı örnek gösterebiliriz. Şayet bu bölgelerden herhangi birinde fonksiyon bozukluğu varsa erken adet görme ya da adet görmeme gibi çeşitli sorunlar ortaya çıkabilir. Ayrıca aşırı spor yapmak ya da stres gibi çeşitli faktörler de adet dönemini etkileyebiliyor.

Erken Adet Görmek Ne Demek?

Erken adet görmek ne demek

Adet döngüsünün yani iki adet dönemi arasında geçen sürenin en az 21 gün olması gerekiyor. Bu sürenin 21 günden daha kısa olmaz erken adet görme olarak adlandırılır. Aynı zamanda bu sürenin 35 günden daha uzun olması da yine tıbben nedenlerinin araştırılması gereken durumlar arasında yer aldığını belirtmek gerekir. Erken adet görmenin nedenlerine baktığımızda karşımıza pek çok farklı unsur çıkıyor.

Perimenopoz

Menopoza geçiş dönemi olan perimenopoz döneminde hormonlarda aşırı dalgalanma meydana gelir. Bu da erken regl görme sorununu beraberinde getirebilir. Aynı zamanda sinirlilik, kilo alma veya verme gibi sorunlara da neden olabilir.

Aşırı Spor

Yine erken regl görme nedenleri arasında aşırı spor ya da egzersiz de bulunuyor. Özellikle jimnastik ve bale yapanlarda sorunun daha yaygın olduğunu belirtebiliriz.

Stres

Hormon dengesini bozan en önemli unsurlardan biri olan stres, haliyle erken adet görme nedenlerinden biri oluyor. Aşırı üzüntü durumu da benzer bir sonuç doğurabiliyor.

Kan Sulandırıcı İlaçlar

Kan sulandırıcı ilaçların da erken regl görme nedenleri arasında yer aldığını belirtmek gerekir. Bu ilaçların kullanımı, kanamanın daha fazla miktarda olmasına ve daha uzun sürmesine de neden olabilir.

Ertesi Gün Hapı

Korunmasız ilişki sonrasında gebe kalmamak için kullanılan ertesi gün hapları erken regl görme sorununa neden olabilir hatta adet döngüsünün değişmesine de sebebiyet verebilir.

Erken Adet Görme ve Ara Kanama Tedavisi Nasıl Yapılır?

Erken adet görme ve ara kanama

Her yaşta yaşanabilen erken adet görme durumunda tedavi şeklinin belirlenmesinden önce muhakkak jinekolojik muayenenin gerçekleştirilmesi gerekiyor. Ultrason ile rahim içerisinin görüntülenerek incelenmesi ve beraberinde hormon değerlerinin incelenmesi için tam kan sayımı testinin yapılması da gerekiyor.  Tüm muayene ve tetkiklerin sonucu, kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından değerlendirilir. Ardından en uygun tedavi şekli belirlenir ve tedaviye başlanır.

Genellikle erken regl görme durumunda progesteron hormon takviyesi uygulanarak tedavi gerçekleştiriliyor. Hormon takviyesi adet düzensizliğini belirli bir süre içerisinde önleyebiliyor. Ancak elbette ara kanamaya ya da erken adet görme sorununa yol açan farklı bir unsur tespit edilirse, bu sorunun ortadan kaldırılmasına yönelik bir tedavinin de uygulanması gerekiyor.

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Erken Adete Yol Açabilir

Cinsel ilişki esnasında bulaşan bazı hastalıkların da erken adet görme nedenleri arasında yer aldığını aktarmak gerekiyor. Özellikle klamidya ve gonore gibi bakteriyel enfeksiyonların adet döngüsünü de etkisi altına alması, ideal döngüden daha erken dönemde adet görmeye yol açabiliyor. Çeşitli semptomlar şeklinde kendini belli eden bu hastalıklar aynı zamanda kanlı bir akıntıya da neden olabilir.

Cinsel ilişki sırasında ağrı yaşama, idrar yaparken ağrı ve yanma olması, karın ağrısı gibi semptomlar da erken regl görme ile birlikte ortaya çıkabiliyor. Bu semptomlardan sadece birinin görülmesi durumunda bile derhal bir sağlık kuruluşuna başvurulması gereklidir. Çünkü tüm hastalıklarda olduğu gibi klamidya ve gonore adlı cinsel yolla bulaşan hastalıklarda da erken tanı çok büyük önem taşıyor. Hem hastalığın daha kolay tedavi edilmesi hem de tedavide başarı oranını yükseltmek için mutlaka bir sağlık kuruluşuna başvurmalısınız.

Erken Adet Görme Hamilelik Belirtisi midir?

Erken adet görme hamilelik belirtisimi

Hamilelikte gebelik kesesinin rahim içerisine yerleşmesi esnasında hafif bir kanama meydana gelebiliyor. Bu durumda erken adet görme mi yoksa hamilelik mi şeklinde bir soru akıllara gelebiliyor. Söz konusu kanama ile birlikte göğüslerde hassasiyet, kokulara karşı hassasiyet gibi erken dönem gebelik belirtileri de ortaya çıkıyorsa, zaman kaybetmeden bir sağlık kuruluşunda gebelik testi yaptırılmasında fayda olacaktır. Çünkü her iki durumda meydana gelen kanama birbirine benzeyebilir.

Ancak gebelik kesesinin yerleşimi esnasında meydana gelebilen kanama, erken adet görme durumunda meydana gelen kanamadan miktar bakımından daha az olur. Fakat yine de bu bilgiyi bir kıstas almak yerine gebelik olup olmadığının tespit edilmesi için gebelik testi yaptırmak daha akılcı bir seçim olacaktır. Çünkü hamilelik mevcut ise gebelik takibine başlanması gerekir. Bununla birlikte istenmeyen gebelik söz konusu ise yasal kürtaj süresini geçirmemek için de gebelik testinin yapılması daha doğrudur.

Adet Düzensizliği Nedir?

Adet düzensizliğini en genel şekliyle ‘adet döngüsünün mevcut normal periyodun dışına çıkması’ şeklinde tanımlayabiliriz. İki adet döngüsü arasında geçen sürenin 21 gün ila 35 gün arasında olması, tıbben normal kabul edilir. 21 günden daha kısa sürede adet görmek ise erken adet görme olarak tanımlanır. Aynı zamanda adet döneminde kanama 2 gün ila 8 gün arasında değişir. Bu süre kişiden kişiye farklılık gösterir.

Adet düzensizliği şayet ilk defa adet gördükten sonraki 2 yıl içerisinde meydana geliyorsa, bu durumda da gayet normaldir. Ancak 2 yılın geçmiş olmasına karşın halen adet düzensizliği devam ediyorsa, nedeninin araştırılması gerekir. İki adet döneminin ortasında kısa süreli kanamalar olması da adet düzensizliği olarak değerlendirilir ve bu durumda da mutlaka bir sağlık kuruluşuna başvurulması gerekir.

Adet Düzensizliği Belirtileri Nelerdir?

Adet düzensizliği belirtileri nelerdir

Geç ya da erken adet görme en önemli belirtilerden biridir. Bununla birlikte hiç adet görmeme, adet döneminde kanamanın çok az ya da çok fazla olması, iki adet dönemi ortasında az ya da çok kanama olması da adet düzensizliğinin belirtileri arasında yer alıyor. Aynı zamanda adet kanamasının 2 günden daha az, 8 günden daha fazla sürmesi de adet düzensizliği belirtilerinden bir diğeridir. Dolayısıyla geç ya da erken regl görme kadar kanama süresi de önemlidir ve bu sürenin de takip edilmesi, dikkate alınması gerekir.

Adet Düzensizliği Nasıl Tedavi Edilir?

Adet düzensizliği tedavisinin yapılabilmesi için erken adet görme ya da adet görmeme gibi durumlara yol açan sağlık sorunlarının tespit edilmesi gerekiyor. Bunun için de bir dizi muayene ve tetkik yapılması, bu tetkik ve muayene sonuçlarının bir arada değerlendirilmesi gereklidir. Ardından soruna neden olan unsurun ortadan kaldırılmasına, sağlık sorununun giderilmesine yönelik bir tedavi uygulanır ve bu tedavi sonrasında erken regl görme gibi adet düzensizlikleri de kendiliğinden ortadan kalkar. Kimi zaman hormon takviyesine ihtiyaç duyulabilir.

Konu ile alakalı diğer makalelerimiz:
Adet döneminde hamile kalınır mı
Smear testi nedir nasıl yapılır
Kızlık zarı zedelenmesi nasıl olur

Konu ile alakalı yabancı kaynak:

Adet problemleriniz ile ilgili detaylı bilgi için bizlere ulaşabilirsiniz.
Tel:  +90 531 027 77 77