Tüp bebek tedavisi başarı oranı en yüksek yardımcı üreme tekniklerinden biridir. Çiftler 1 yıl boyunca herhangi bir korunma yöntemini uygulamadıkları halde hamilelik elde edemediklerinde infertilite yani kısırlıktan söz edilebilir. Günümüzde her 100 çiftten 15’i doğal yollarla hamilelik elde edemiyor ve yardımcı üreme tekniklerinden ya da çeşitli tedavilerden faydalanıyor.

Sağlık Bakanlığı tarafından açıklanan verilere göre ülkemizde yaklaşık olarak 2 milyon çiftin doğal yollarla bebek sahibi olamıyor. Ancak tüp bebek yöntemi bu çiftler için önemli bir umuttur. Çiftler bu tedavi yönteminde faydalanarak bebek sahibi olma hayallerini gerçeğe dönüştürebilir. Tüp bebek yönteminin nasıl uygulandığına, çiftlerin tedaviye ne zaman başlaması gerektiğine ve merak edilen pek çok farklı unsura değineceğiz. Ancak öncesinde söz konusu tedavinin neleri kapsadığına açıklık kazandıralım.

Tüp Bebek Tedavi Süreci Neleri Kapsar?

tüp bebek tedavi süreci

Genel olarak bakıldığında tüp bebek tedavisi toplamda 4 farklı aşamadan oluşuyor. Bu aşamaları şu şekilde sıralayabiliriz:

• Hormon ile uyarım
  • Yumurtaların toplanması
  • Döllenme
  • Embriyo transferi

Elbette tüm bu aşamalara başlanmadan önce çiftlerin bazı muayene ve testlerden geçmesi gerekiyor. Bu sayede gebeliği engelleyen unsurların tespit edilmesi de mümkün hale gelir. Yukarıda sıralanan aşamalardan her birinin son derece önemli olduğunu da belirtmek gerekiyor. Çiftler genellikle embriyo transferine odaklanıyor olsa da her bir aşama büyük önem taşıyor.

Embriyo transferi tüp bebek tedavisi aşamalarının sonuncusudur. Transferin ardından çiftler için heyecanlı bir bekleyiş başlıyor. Şayet tedavi başarılı olursa embriyo transferinden yaklaşık 12 gün sonrasında gebelik testi yapıldığında sonuç pozitif çıkacaktır. Bazı çiftlerin birkaç gün daha beklemesi de gerekebilir.

Bu arada söz konusu tedavide iki farklı yöntem bulunuyor. Bunlar;

• IVF (in-vitro fertilizasyon)
  • ICSI (intrasitoplazmik sperm enjeksiyonu)

Hem ülkemizde hem de dünya genelinde en çok tercih edilen ICSI oluyor. Bu yöntem halk arasında mikroenjeksiyon yöntemi olarak da biliniyor.

Hangi Durumlarda Tüp Bebek Tedavisi Yapılır?

hangi durumlarda tüp bebek yapılır

Çiftlerin doğal yolla gebelik elde edememesi tüp bebek tedavisi yapılmasının en yaygın nedenidir. Çoğu zaman kadınlarda rahim tüplerinin tıkalı olması erkek ve kadın üreme hücrelerinin buluşmasını engelliyor. Bu durumda da devreye yardımcı üreme teknikleri giriyor. Yumurta sorunları da yine kadınlar arasında yaygın yaşanan bir sorundur.

Yumurtanın ideal büyüklüğe erişmemesi, çatlamaması gibi sorunlar da tüp bebek tedavisi söz konusu olduğunda ortadan kalkıyor. Çünkü bu tedavide yumurta hormon ile uyarılıyor ve döllenme de laboratuvar ortamında gerçekleştiriliyor. Kadınlarda yumurta rezervinin azalmaya başlaması, bu tedavinin devreye girmesi için bir başka neden olarak karşımıza çıkıyor.

Erkeklerde sperm sayısında azalma olması ya da hiç sperm olmaması gibi durumlarda da bu tedavi uygulanabilir. Ayrıca bu tedaviden faydalanılması için mutlaka kısırlık nedeninin belirlenmiş olması aranmaz. Nedeni bilinemeyen kısırlık durumunda da çiftler rotasını tüp bebek yöntemine çevirebilir.

İlginizi çekebilir –> https://drtugrulabacioglu.com/tup-bebek-sonrasi-adet-duzensizligi/

Tüp Bebek Tedavisine Ne Zaman Başlanmalı?

Tedaviye başlama süresi her çift için aynı olmayabilir. Genellikle 1 yıllık korunmasız cinsel ilişki yaşanmasına karşın gebelik elde edilemediğinde tüp bebek tedavisi için başvuru yapılması gerektiği belirtilir. Fakat bazı çiftlerin daha erken dönemde tedavi için başvurmasında fayda olacaktır. Yumurtalık rezervinin hızla azalması gibi durumlarda 1 yıllık sürenin dolmasını beklemeden başvuru yapılması ve tedaviye başlanması çok daha doğru bir tercih olacaktır.

Öncelikle adet kanamasının başladığı 2. ya da 3. günde kadından kan numunesi alınır ve FSH, LH, TSH, E2 ve prolaktin düzeyleri ölçülür. Ardından bu değerlere uygun seviyede olmak kaydıyla hormon uyaran ilaç verilir ve bu süreçle birlikte tedavi de başlamış olur. Yumurtanın ideal olgunluğa erişmesinin ardından yumurta toplama aşamasına geçilir ve sonrasında kadın ile erkek üreme hücreleri laboratuvar ortamında buluşturulur. Döllenen yumurta rahme transfer edilir ve böylelikle tedavi tamamlanır.

Tüp Bebekte Yaş Sınırı Nedir?

tüp bebekte yaş sınırı

Yasal bir prosedür olarak tüp bebek tedavisi için yaş sınırı bulunmuyor. Ancak bu tedavinin yapılabilmesi için kadında yumurtalık rezervinin tükenmemiş olması gerekir. Kadınlarda 28 yaştan sonra yumurta rezervlerinin hızla azalmaya başladığını belirtmeliyiz. Özellikle 40 yaş sonrasında bu azalma çok daha büyük bir hız kazanır. Bu nedenle 45 yaş sonrasında söz konusu tedavi ile başarı elde edilme olasılığının bir hayli düşük olduğunu belirtmemiz gerekiyor. Bu noktada kadınların tedavinin başarısı ve yaş arasındaki ilişkiye dair bilgi içeren aşağıdaki listeye göz atmasında fayda olacaktır:

• 35 yaş altı kadınlarda: % 47
  • 35 – 37 yaş arası kadınlarda: % 38
  • 38 – 40 yaş arası kadınlarda: % 28
  • 41 – 42 yaş arası kadınlarda: % 16
  • 42 ve üzeri yaşta olan kadınlarda: % 8

Erkekler İçin Tüp Bebekte Yaş Sınırı Var Mıdır?

Erkekler için tüp bebek tedavisi konusunda bir yaş sınırı bulunmuyor. Sadece yaşın ilerlemesi ile birlikte sperm hareketlerinde, sayısında ve kalitesinde bir düşüş olduğunun dikkate alınmasında fayda olacaktır. Bu nedenle bebek sahibi olmak isteyen çiftler sadece kadının değil erkeğin yaşını da dikkate alarak başvuru yapmalıdır. Erkeğin yaşı her ne kadar kadının yaşı kadar ciddi bir etkide bulunmasa da ‘tedavinin başarısında hiçbir etkisi yok’ da denemez.

Çoğul Gebelik Riski Var Mı?

Elbette tüp bebek tedavisi kapsamında çoğul gebelik de oluşabilir. Tedavinin başarı oranını yükseltmek adına birden fazla sayıda embriyo transferi gerçekleştirilebilir ve bu da çoğul gebelik oluşmasını sağlayabilir. Son analizlere göre tüp bebekle elde edilen gebeliklerin 6’da 1’i çoğul gebeliktir.”

Tüp Bebek Tedavisinin Uygulandığı Diğer Durumlar

ivf

Genel olarak tüp bebek tedavisi doğal yolla gebelik oluşmadığında tercih ediliyor. Ancak kimi zaman yapılan analizlerde doğal yolla gebeliğin elde edilmesinin son derece güç ya da olanaksız olduğu anlaşılabiliyor. Bu durumda da çiftler için en doğru tercih tüp bebek uygulamasıdır.

Tüp Bebek Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Elbette tüp bebek tedavisi süresi her hastada aynı olmaz. Tedavi öncesi yapılması gereken tetkikler, tetkik sonuçlarının çıkması, hormon uyarımı ile yumurtanın istenen olgunluğa erişme süresi gibi çeşitli unsurların tedavi süresinde de farklılığa neden olduğunu söyleyebiliriz. Ancak genel olarak bir fikir vermesi bakımından bu tedavinin süresinin 30 – 45 gün arasında değişen bir süreci kapsadığından da söz edilebilir.

Tüp Bebekte Başarı Oranı Kaçtır?

Bebek sahibi olmak isteyen çiftler tüp bebek tedavisi konusunda başarı oranlarını da bilmek istiyor. Başarı oranının %45 ile %75 arasında değiştiğini söyleyebiliriz. Fakat çeşitli unsurlar da başarı oranını etkileyebiliyor. Bu unsurlar arasında en çok ön plana çıkan kadının yaşıdır. Özellikle kadının 35 yaş üstünde olması durumunda tedavinin başarı oranı biraz daha düşebiliyor.

Kadının 40 yaşından büyük olması durumunda tedavinin başarı oranındaki düşüş bir hayli hızlanıyor. İşte bu nedenle 35 yaş üstü kadınların doğal yolla gebelik elde etmek için 6 ay beklemeleri ve başaramamaları durumunda daha fazla beklemeden tüp bebek tedavisi uygulamasına başlamaları gerektiği belirtilir. Erkeklerde de yaşın ilerlemesi durumunda sperm kalitesi düştüğünden kadının yaşı kadar olmasa da erkeğin yaşının da tedavinin başarısında etkili olabildiğini belirtelim. Konuyla ilgili sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Bilginiz olsun –> https://drtugrulabacioglu.com/tup-bebek-fiyatlari/