Vakumlu kürtaj: Ülkemizde istenmeyen gebelikleri sonlandırmak amacıyla gerçekleştirilen kürtaj işleminde pek çok farklı yöntem kullanılabiliyor. Ancak bu metotlar arasında en yaygın şekilde uygulanan, vakumlu kürtaj olarak da bilinen vakumlu aspirasyon tekniğidir. Bu tekniği diğer kürtaj yöntemleri ile kıyasladığınızda, neden yaygın şekilde tercih edildiğini anlamak uzun sürmüyor. Çünkü hem doktor hem de hasta bakımından daha konforlu bir yöntem ve beraberinde daha az risk barındırıyor. Özellikle vakumlu küretaj sonrasında iyileşme sürecinin daha kısa olması da bu yöntemi benzerlerinden ayırıyor.

Kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından yapılan vakumlu kürtaj işlemi için elektrikli ya da manüel olarak kullanılan, negatif basınç yaratan bir vakum aleti ile son derece ince bir uca sahip olan plastik kanül kullanılıyor. Rahim içerisinin daha rahat görülebilmesi için spekulum adı verilen alete de ihtiyaç oluyor. Ayrıca işlemden önce vajina girişinin özel bir solüsyonla dezenfekte edilmesi için de bazı tıbbi malzemelere gereksinim olabiliyor.

Vakumlu Kürtaj Nasıl Yapılır?

Vakumlu kürtaj nasıl yapılır

Tüm kürtaj teknikleri gibi vakumlu kürtaj tekniğinin gerçekleştirilebilmesi için gebeliğin 10. haftasını geçmemiş olması gerekiyor. Anne karnındaki bebeğin kaç haftalık olduğunun hesaplanabilmesi için kürtaj işleminden önce ultrasonografi ile bebek kontrol edilir. Sonrasında ise kürtajın uygulanabilmesi için gerekli olan hazırlık aşamasına başlanabilir. Hazırlıklar kürtajın gerçekleştirileceği jinekoloji muayene masasına hastanın alınmasıyla başlar.

Sadece kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından yapılması gereken vakumlu kürtaj işleminden önce hastaya genel ya da gerek görülmesi durumunda lokal anestezi verilir. Anestezinin etkisini göstermesinin ardından spekulum adı verilen alet vajina girişine yerleştirilir. Ardından vajina bölgesi antiseptik solüsyonlar kullanılarak temizlenir ve böylelikle kürtaj işlemi için gerekli olan hazırlıklar tamamlanmış olur.

Kanül adı verilen ve uç bölümü son derece ince olan plastik alet vajina girişinden rahim içerisine sokulur. Sonrasında vakumlu kürtaj işlemi gerçekleştirilir. Negatif basınç gönderen bir cihaz ya da vakumlama aleti yardımı ile cenin rahim içerisinden çıkarılır ve gebelik bu şekilde sonlandırılmış olur. Bu işlem sırasında anestezinin etkisi altında olan hastanın herhangi bir ağrı ya da acı hissetmesi de mümkün değildir. Bu nedenle halk arasında vakumlu kürtaj işleminin çok ağrı verdiği gibi bilgilere itibar etmeyiniz.

İşlem Sonrası Dinlenmeniz Gerekir

Kürtaj işleminin tamamlanmasının ardından spekulum çıkarılır ve hasta uyandırılır. Ancak hastanın bir süre daha yatakta kalması ve istirahat etmesi gerekir. Sonrasında sağlık durumunda herhangi bir sorun olmaması durumunda hasta aynı gün taburcu edilir. Hastane ortamında gerçekleştirilmesi gereken vakumlu kürtaj klinik istirahati gerektiren bir cerrahi müdahale değildir. Ancak hastanın kendini iyi hissetmemesi durumunda evde istirahat edilmesi gerekebilir.

Hastaların kontrol muayenesini geciktirmemesi son derece önemlidir. Tüm vakumlu kürtaj uygulamasının ardından bir hafta ila 10 gün sonra mutlaka kontrol muayenesi yapılması gerekiyor. Kanamanın durması ve doktor tarafından herhangi bir sorun olmadığı yönünde bir bilgi verilmesi durumunda hastanın tamamen eski hayatına devam etmesi mümkün olur. Doktor tarafından gerek görülmesi halinde ikinci kez kontrol muayenesi de yapılabilir.

Kürtajın cerrahi bir müdahale olduğunun unutulmaması gerekiyor. Bu nedenle vakumlu kürtaj işleminden sonra bazı hususlara dikkat edilmelidir. Kanama olması normaldir ve kanama devam ettiği sürece havuza, denize ya da jakuziye girmek sakıncalıdır. Bununla birlikte ayakta duş alınması, küvette oturarak banyo yapılmaması gerekiyor.

Kanama nedeniyle tampon kullanımında da sakınca görüldüğü için mutlaka ped kullanılması önerilir. Bir süre boyunca cinsel ilişkiye girilmemesi ve doktor tarafından reçete edilen antibiyotik ilaçların belirtildiği periyotlarla kullanılması da yine dikkat edilmesi gereken unsurlar arasında yer alıyor.

Vakumlu Kürtaj Kaç Dakika Sürer?

Vakumlu kürtaj kaç dakika sürer

Kadınların sıklıkla merak ettikleri konulardan biri de vakumlu kürtaj süresi oluyor. Bu yöntem dünya genelinde en kısa sürede tamamlanan kürtaj tekniğidir. Sadece 10 dakika gibi kısa bir zaman diliminde kürtaj tamamlanır. Kürtajın ardından hasta uyandırılır ve bir süre dinlendikten sonra günlük hayatına geri dönmesi mümkün olur.

Kürtaj öncesinde hastanın işleme hazırlanması da dakikalar içerisinde tamamlandığı için vakumlu kürtaj istenmeyen gebeliklerde en konforlu kürtaj yöntemi olma özelliği taşıyor. İşlemin tamamlanmasının ardından kısa bir süre sonra hasta uyandırıldığı için hastanede çok uzun süre kalmak da gerekmiyor.

Kürtaj Sırasında Ne Hissederim?

Öncelikle vakumlu kürtaj işleminin anestezi altında yapıldığını belirtelim. Lokal ya da genel anestezi altında gerçekleştirilen bu işlemde hekimlerin tercihi genellikle genel anestezi oluyor. Genel anestezi uygulandığında kürtaj sırasında herhangi bir ağrı, acı, sızı ya da kramp hissetmeniz asla mümkün olmaz. Lokal anestezi uygulaması yapıldığında çok hafif bir acı ya da kramp hissedilebilir. Bu nedenle çoğunlukla genel anestezi tercih ediliyor. Uygulanan genel anestezi etkisi çok uzun süren narkoz desteği ile karıştırılmamalıdır. Daha hafif bir anestezi uygulaması yapılır.

Kürtajdan Sonra Ne Hissederim?

Kürtaj sonrasında hafif düzeyde bir ağrı hissedilebilir. Son derece normal olan bu ağrı, doktor tarafından reçete edilen ağrı kesici ilaçlar ile kontrol altına alınabiliyor. Ayrıca vakumlu kürtaj sonrasında kanama olabilir ve kanama da normal bir durumdur. Kanama genellikle 5 gün sonrasında azalmaya başlar ve kendiliğinde durur.

Herhangi bir sağlık sorunu olmadıkça kanamaya müdahale edilmesine gerek olmaz. İlk bir hafta vakumlu kürtaj sonrasında rahmin toparlanması nedeniyle ağrı ile birlikte kasılmalar ve kramp da olabilir. Ancak bu kramp ve kasılmalar adet öncesine benzer ve hastanın günlük hayatını sıkıntıya sokacak kadar şiddetli değildir.

Vakumlu Kürtaj Sonrası Hamilelik

Vakumlu kürtaj sonrası hamilelik

Elbette diğer kürtaj teknikleri gibi vakumlu kürtaj da hamile kalmaya engel bir durum teşkil etmez. Daha önce kürtaj yaptırmış olmanız, bir daha hamile kalamayacağınız anlamına asla gelmez. Ancak hamilelik için tıbbi açıdan da bir süre beklemek gerekiyor. Bu süre genellikle 3 aydır. Fakat kürtajın psikolojik bir boyutunun da olduğunun altını çizmek gerekir. Hamilelik için kadının anne olmaya hazır hissetmesi büyük önem taşıyor. Bundan kaynaklı olarak vakumlu kürtaj sonrasında kadının anneliği istemesine kadar korunma yöntemlerinin uygulanması tavsiye edilir. Ayrıca kürtajdan sonra iki haftalık bir sürenin geçmesi, yeniden yumurta oluşmaya başlamasını sağlar. Dolayısıyla gebelik istenmiyorsa, kürtaj sonrası cinsel ilişki yasağı kalktığında mutlaka çiftlerin korunması gerekiyor.

Vakumlu Kürtajın Avantajları Nelerdir?

Kürtaj yöntemleri arasında vakumlu kürtaj işleminin yaygın şekilde tercih edilmesinde en önemli etken, sunduğu avantajlardır. Öncelikle bu kürtaj tekniğinde rahim içerisinde parça kama ihtimalinin çok daha düşük olduğunu belirtmek gerekir. Özellikle deneyimli bir kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından gerçekleştirilen kürtaj işleminde, yeterli düzeyde bir vakumlama ile parça kalmadan kürtaj işlemi tamamlanabilir. Zira kürtaj işlemi için deneyimli uzmanları tercih etmek bu noktada da önemini ortaya koyuyor.

Bununla birlikte vakumlu kürtaj işleminde rahmin delinmesi riskinin de diğer teknikler ile kıyaslandığında çok daha az olduğunu belirtmek gerekir. İşlemin çok daha kısa bir süre içerisinde tamamlanıyor olması da avantajlar listesinde yer alıyor. Çünkü cerrahi müdahalenin kısa sürede tamamlanacak olması, güçlü bir narkoz desteğine olan ihtiyacı ortadan kaldırıyor. Dolayısıyla anestezi nedeniyle işlem sonrasında yaşanan sıkıntılar da çok daha minimal bazda oluyor.

Konu ile alakalı ilginizi çekebileceğimizi düşündüğümüz diğer makalelerimiz

Kürtaj fiyatları ne kadardır?
Kürtaj öncesi hazırlık aşamaları
Kürtaj için en uygun hafta
Kürtaj sonrası hamile kalma
Kürtaj sonrası cinsel ilişki