Mol gebelik ne demek konusu bu sorun ile karşı karşıya kalan kadınların derinlemesine bilgi edinmek istediği gebelik problemlerinden biridir. En genel şekliyle üzüm gebelik, döllenme esnasında genetik bir sorunun meydana gelmesinden kaynaklanıyor. Bu genetik sorun rahim içerisinde anormal bir doku büyümesine yol açıyor ve beraberinde plasentada da bir anormallik meydana geliyor. Özellikle trofoblast hücreleri adeta açık bir üzüm salkımı görünümü alıyor ki halk arasında durumun üzüm gebelik olarak adlandırılması da bundan kaynaklanıyor.

Bu genetik bozukluk iki farklı şekilde ortaya çıkıyor. Bu nedenle üzüm gebelik ne demek sorusunu iki farklı şekilde ele almak gerekiyor. Bunlar;

• Tam mol gebelik (komplet)
  • Parsiyel mol gebelik (inkomplet)

Tam mol gebelik, sperm hücrelerinin içi boş olan yumurtayı döllemesi neticesinde oluşuyor. Bu nedenle rahimde sadece plasenta parçaları bulunuyor ve yumurta bol olduğundan gebelikte rahimde bir bebek oluşamıyor. Yapılan gebelik testi pozitif çıkıyor çünkü vücutta tam üzüm gebelik durumunda HCG hormonu yükseliyor. Fakat ultrason görüntülemesinde bebek görülmüyor, sadece plasenta parçaları görülebiliyor. Parsiyel mol gebelik ne demek sorusunu da ciddi anomaliler bulunan embriyo gelişimi şeklinde yanıtlayabiliriz. Parsiyel mol gebelikte plasenta dokusunda ciddi seviyede anomaliler tespit ediliyor.

Toplumda oldukça nadir görülen mol gebelik riski kimi durumlarda yükseliyor. Bu nedenle üzüm gebelik ne demek konusu kadar risk taşıyan gebeliklerin de bilinmesi gerekiyor. 40 yaş üstü gebelikler, daha önce mol gebelik geçirenler, düşük yapanlar ve siyah ırk mensubu olanların risk grubunda yer aldığını belirtebiliriz. Dünya genelinde bu gebelik oranının 1000’de 1 olduğu bilgisini de aktaralım.

Bilginiz olsun –> Hamilelikte idrar rengi

Mol Gebelik (Üzüm Gebeliği) Belirtileri Nelerdir?

Mol gebelik belirtileri

Mol gebeliğin belirtileri en az mol gebelik ne demek konusu kadar önem taşıyor. Bu belirtiler arasında en yaygın görüleni mide bulantısıdır. Özellikle sabah saatlerinde mide bulantısı çok daha şiddetli bir şekilde yaşanır. Ancak normal gebeliklerde de mide bulantısı anne adaylarının başlıca şikayetleri arasında yer alıyor. Bu nedenle mide bulantısının mol gebelikte çok karakterize bir belirti olduğundan söz edemiyoruz.

Bunun dışında gebeliğin ilk 3 ayında kimi zaman kahverengi olabilen vajinal kanamalar olması da belirtiler listesinde yer alıyor. Elbette gebelikte vajinal kanamanın tek nedeni üzüm gebelik değildir. Ancak sebebi her ne olursa olsun, böyle bir durumda mutlaka doktorunuza danışmalı ve kanamaya dair bilgi vermelisiniz. Özellikle üzüm tanesi büyüklüğünde parçalar şeklinde bir kanama olması üzüm gebelik şüphesini güçlendiriyor. Bu durumda üzüm gebelik ne demek konusu da daha fazla önem kazanıyor.

Gebeliğin ilk aylarında hCG seviyesinde normal dışı bir yükselme de belirtiler arasında yer alıyor. Bununla birlikte mol gebeliklerde tüylenmenin de normal gebeliklerde olduğundan çok daha fazla görüldüğünü de belirtebiliriz. Pelviste yani leğen kemiğinde ağrı ve aşırı bir baskı hissinin olması da belirtiler arasında yer alıyor. En önemli belirti ise yapılan ultrason görüntülemesin de fark edilen plasentadaki anomalilerdir.

Tıkla –> Zevk suyundan hamile kalmak

Üzüm Gebelikte Beta HCG Değeri Nedir?

Mol gebelikte rahim, mevcut gebelik haftasına göre çok daha büyük oluyor. Beta HCG değeri kadınların mol gebelik ne demek konusunu mercek altına almalarının nedenlerinden biri olabiliyor. Çünkü bu gebelik durumunda beta hCG seviyesi 100 binin üzerine çıkabiliyor. Buna karşın yapılan ultrason muayenesinde gebelik kesesine rastlanamaz. Ayrıca bu gebelik durumunda hCG seviyesinin her daim çok yüksek olduğundan da söz edilemez.

Bazı kadınlarda söz konusu hormonun gayet normal seviyelerde seyrettiğine de tanıklık edebiliyoruz. Bu nedenle hormon seviyesi her zaman tanı konması için yeterli bir bulgu olmaz. Kesin tanı konması ancak patoloji ile mümkün olabilir. Dolayısıyla hCG seviyesinde basit farklılıklar olan her anne adayı hemen üzüm gebelik ne demek ya da mol gebelik şüphesi mi var şeklinde bir endişeye kapılmamalıdır.

Tıkla –> Adet döneminde hamile kalınır mı

Gestasyonel Trofoblastik Neoplazi (GTN) Nedir?

Maalesef kimi zaman mol gebelik ne demek konusu ile birlikte GTA yani Gestasyonel Trofoblastik Neoplazi de gündeme geliyor. Bu bir kötü huylu hastalığın adıdır ve mol gebelik kimi zaman başkalaşarak bu kansere sebebiyet verebiliyor. Mol gebeliğin kansere dönüşmüş haline koriokarsinom denir ve bu tabloda BHcg( kanden gebelik testi) çok aşırı yükselir ve iki taraflı yumurtalıklarda theca lutein kistleri denilen kistler gözlenir. Kanser vücudun farklı dokularına yayılım gösterebiliyor ve aynı zamanda rahimde tekrarlayabiliyor. Bu nedenle mol gebelik yaşayan kadınların kürtaj sonrasında mutlaka kontrollerine düzenli olarak gitmesi gerekiyor.

Kontroller doktorunuz farklı bir periyot belirtmedikçe haftalık kontrollerle gebelik testi sıfırlanıncaya kadar devem etmelidir. Kontroller esnasında jinekolojik muayene ya da ultrason görüntülerine gereksinim duyulabilir. Zira üzüm gebelik ne demek ya da ne zaman yeniden hamile kalınması konusu da tıbbi açıdan söz konusu rahatsızlık riski ile birlikte değerlendirilir.

Mol Gebelik Tedavisi Mümkün müdür?

Mol gebelik tedavisi mümkünmü

Maalesef söz konusu sorunu yaşayan kadınlar mol gebelik ne demek konusunun hemen ardından tedaviye odaklanıyor ve bir umut ışığı arayabiliyor. Ancak mol gebelik tedavi edilebilen bir sorun değildir. Bu nedenle mutlaka kürtaj yapılması gerekiyor. Çünkü mol gebeliğin normal bir doğum ile sonuçlanması olanaksızdır. Konuyu döllenme süreci ile birlikte açıklamak gerekiyor. Normal ve sağlıklı bir döllenme işleminde yumurtaya tek bir sperm hücresi girer ve döllenme gerçekleşir. Ancak üzüm gebelikte oosit içerisine çok sayıda sperm girer ve bu durumda yumurtanın yani oosit hücresinin DNA yapısını bozar.

Aslında bu durum aynı zamanda üzüm gebelik ne demek sorusunun da detaylı bir yanıtı oluyor. Sperm hücrelerinin her biri 23 kromozomdan oluşuyor. Üzüm gebelikte yumurta içerisine giren sperm hücrelerinin, bozulan DNA yapısı nedeniyle anormal bir oluşum içerisine giriyor. Sağlıklı bir embriyoda kromozom sayısı 46 iken mol gebelikte embriyonun kromozom sayısı 69’a yükseliyor. Bu durum embriyonun yaşamasını tıbben olanaksız kılıyor. Dolayısıyla kürtaj işlemi zaruri bir hal alıyor.

Tıkla –> Kızlık zarının bozulma belirtileri

Üzüm Gebelikten Sonra Ne Zaman Hamile Kalınır?

Bu konunun en az mol gebelik ne demek konusu kadar önemli olduğunu belirtmek gerekiyor. Çünkü üzüm gebelik tekrarlayabilen bir durumdur ve tekrar böyle bir sorun yaşanmaması için doktorunuz tarafından belirtilen süre boyunca gebelik oluşmaması için korunma yöntemlerini tercih etmeniz gerekiyor. Üzüm gebelikten sonra ilk 1 yıl hamile kalınması kesinlikle önerilmez. Şayet bu süre zarfında gebelik oluşursa yeniden mol gebelik olma ihtimalinin son derece yüksek olduğunu bilmenizde fayda var.

Bununla birlikte üzüm gebelikten sonra geçmesi gereken süre olan 1 yıl içerisinde mutlaka kontrollerinize gitmelisiniz. Düzenli olarak yapılan bu kontroller olası problemlerin önceden fark edilmesini ve gerekli tedaviler ile önlem alınmasını sağlayabilir. Şayet sağlıklı bir gebelik dönemi yaşamak istiyorsanız üzümgebelik ne demek gibi konulara gösterdiğiniz hassasiyeti ne zaman hamile kalınabilir konusuna da göstermelisiniz. 1 yıllık bekleme süresi tamamen sizin ve sonraki gebelikte bebeğinizin sağlığı açısından öneriliyor.

Mol Gebelik Kaçıncı Haftada Belli Olur?

Mol gebeliğin fark edilebilmesi için mutlaka gebeliğin ilerleyen dönemlerini beklemek gerekmiyor. Çünkü bu gebelik durumu döllenmeden sadece birkaç hafta sonrasında fark edilebiliyor. Zira belirtilerin ortaya çıkması da gebeliğin ilk haftalarına tekabül ediyor ve bu durumda akıllara mol gebelik ne demek gibi konular gelebiliyor. Genellikle yapılan ultrason görüntülemesi ile tanı konabiliyor. Ancak bazı durumlarda doktorunuz patoloji testi yapılabilmesi için biyopsi yapmak da isteyebilir. Özellikle erken dönemde fark edilmesi halinde patoloji testinin teşhis konmasında son derece önemli olduğunun altını çizmek gerekiyor.

Konu ile alakalı dış kaynaklar:

Detaylı bilgi için bizlere ulaşabilirsiniz.
Tel:  +90 531 027 77 77