Hamilelikte sigara kullanımı anne karnındaki bebeklere verilebilecek en büyük zararlardan biri olarak düşünülmelidir. Sigaranın her nefesi nikotin, katran, karbon monoksit gibi maddelere hem anne adayının hem de bebeğin maruz kalmasına sebebiyet verir. Bu zararlı maddeler anne kanı aracılığı ile fetusa da ulaşıyor ve bebeğe oksijen ile besin geçmesine engel olabiliyor. Ayrıca anne karnındaki bebeğin sigara dumanından olumsuz yönde etkilenmesi için mutlaka anne adayının sigara içmesi gerekmiyor. Sigara içilen bir ortamda bulunmanın da benzer bir tabloya sebep olduğunu belirtmek gerekiyor.

Hamilelikte Sigara Kullanımı Bebeği Nasıl Etkiler?

Öncelikle hamilelikte sigara kullanımı probleminin küresel bir sorun olduğunu belirtmek gerekiyor. Sigara bağımlısı olan kadınların % 50 ila % 70’i hamile kaldıklarında da sigara kullanmaya devam ediyor. Sigara kadınlarda ve erkeklerde hormonları da etkisi altına alarak sadece üreme potansiyellerini etkisi altına almıyor. Aynı zamanda doğurganlık oranlarında da çok ciddi bir azalmaya sebebiyet verebiliyor. Sigaranın neden olduğu zararlar gebelik döneminde çok daha fazla oluyor.

Çünkü hamilelikte sigara kullanımı anne karnındaki bebeğin çeşitli gelişim sorunları yaşamasına neden oluyor. Bu noktada önemli bir unsurun altını çizmek gerekiyor. Çok sayıda anne adayı “günde sadece birkaç tane içiyorum” şeklinde kendini teselli ediyor. Ancak sadece günde bir tane sigara içmek bile bebeğin sigaradan olumsuz etkilenmesi için yeterli bir unsurdur. Dolayısıyla mutlaka gün içerisinde fazla sayıda sigara içilmesi gerekmiyor. Sigara dumanı olan ortamda bulunmanın bile hem anne adayına hem de bebeğe zarar verdiğine değinmiştik.

Mol gebelik nedir? nasıl olur? kimlerde görülür? tedavisi nasıldır? detaylı bilgi için aşağıdaki bağlantıdan okuyabilirsiniz.

Tıkla –> Mol gebelik

Hamilelikte Sigara Kullanımı Zararları

Hamilelikte sigara kullanımının zararları

Kadın hastalıkları ve doğum uzmanlarının asla önermediği ve kesinlikle yasakladığı hamilelikte sigara kullanımı ile ilgili tüm anne adaylarının bilmesi gereken bazı unsurlar bulunuyor. Bu unsurlar sigaranın neden olabileceği zararlardır ve bu zararları da şu şekilde sıralayabiliriz:

• Öncelikle hamilelikte sigara kullanımı bebeğin suyunun erken gelmesine neden olabilir. Aslında doğumun başlaması ile birlikte açılması gereken gebelik kesesi, sigaraya bağlı olarak çok daha erken açılır ve bu da bebeğin henüz gelişimini tam olarak tamamlamadan doğum kanalına girmesine neden olur. Bu şekilde erke doğum gerçekleşebilir.
  • Sigaraya bağlı olarak bebeğe ulaşan kandaki oksijen ve aynı zamanda besin değerleri azalır. Bebekteki gelişim kendisine ulaşan oksijen miktarı ve besin değerleri ile çok yakından ilgilidir. Oksijen ve besin değerlerindeki azalma bebekteki gelişimin geri kalmasına neden olur. Dolayısıyla çeşitli gelişim problemleri ortaya çıkabilir.
  • Tütün ürünlerinin neden olabildiği en acı tablolardan biri ani bebek ölümleridir. Çünkü hamilelikte sigara kullanımı tek başına bebek ölümlerinin nedeni olabiliyor.
  • Sigaranın neden olduğu zararlardan biri de” preaklampsi”dir. Bu bir gebelik zehirlenmesidir ve tansiyon yükselmesi başta olmak üzere idrarda protein çıkması gibi çeşitli problemler ile kendini belli eder. Görme bulanıklığı gibi belirtiler de gösterebilen preaklampsiye hem anne adayı hem de bebeğin hayatını tehlikeye sokan bir zehirlenme türüdür.
  • Sigarada yüksek oranda nikotin bulunur. Nikotinin en belirgin özelliği damarlarda büzülmeye ve daralmaya neden olmasıdır. Bu da hamilelikte sigara kullanımı kaynaklı olarak tansiyon yükselmesini beraberinde getirebilir. Tansiyonun yükselmesi anne adayının gebelik sürecinde pek çok sorun yaşamasına neden olabileceği gibi bebeğin beslenmesiyle ilgili de çeşitli sorunlara neden olabilir.
  • En önemli sorunlardan biri de doğum esnasında plasentanın erken ayrılmasıdır ve bu da tek başına gebelikte sigara kullanımı kaynaklı olarak ortaya çıkabiliyor . Normal bir doğumda plasenta doğum ile birlikte bebekten ayrılır. Ancak tütün kullanımına bağlı olarak doğum başlamadan da böyle bir durum ortaya çıkabiliyor. Plasentanın erken ayrılması ise kanamaya neden olur ve erken doğum meydana gelebilir
  • Anne karnındaki bebeğe az oksijen ulaşmasına bağlı olarak bebekte solunuma dair bazı problemler yaşanabiliyor. Özellikle doğumdan hemen sonra anlaşılabilen solunum problemleri prematüre bebeklerde akciğerlerin gelişmemesinden kaynaklı da olabiliyor. Ölümcül sonuçlar doğurabilen bir sorun olduğunu ve sigara kullanan anne adaylarının bebeklerinde çok daha yaygın şekilde görüldüğünü söyleyebiliriz.
  • Maalesef hamilelikte sigara kullanımı doğumdan sonra da çeşitli sorunlara neden olmayı sürdürüyor. Örneğin lohusalık döneminde süt miktarının azalmasına neden oluyor. Dolayısıyla bebekler için çok büyük önem taşıyan anne sütü ile beslenmeleri sıkıntıya girebiliyor.
  • Sigara anne sütünün değerlerinde de değişime neden oluyor. Özellikle C vitamini değerinde ve sütün besleyici özellik taşıyan diğer değerlerinde azalmaya neden olabiliyor. Bu da bebeğin sağlığını olumsuz yönde etkiliyor.

Hamilelikte idrar rengi nasıl olmalıdır? idrar renklerinin anlamı nedir? detaylı bilgi için aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz.

Tıkla –> Hamilelikte idrar rengi

Hamilelikte Sigara Ne Zaman Bırakılmalı?

Hamilelikte sigara ne zaman bırakılmalı

Gebelik döneminden önce hamilelik planlaması yapıldığında hamilelikte sigara kullanımı riskini tamamen ortadan kaldırmak için sigara bırakılmalıdır. Çok sayıda kadın sigara kullanımını hamile olduğunu öğrendiğinde bırakma kararı alıyor ancak bu kişilerin sadece çok küçük bir bölümü aldığı kararı uygulayabiliyor. Ayrıca kandaki zararlı maddelerin vücuttan temizlenme sürecini de dikkate alarak hamile kalmadan önce sigaranın bırakılması çok daha doğru olacaktır. Şayet gebelik planlaması yapıldığında bırakamadıysanız hamile kaldığınızı öğrendiğiniz anda sigarayı bırakmalısınız. Bu konuda yardım alabileceğiniz çeşitli kurumların da olduğunu hatırlatmak gerekiyor.

Hamilelikte Sigara İçenler Ne Yemeli Nasıl Beslenmeli?

• Mevsiminde olan ve yüksek oranda vitamin ile mineral içeren sebze ve meyve tüketimi hamilelikte sigara kullanımı olan tüm anne adaylarının beslenme programında mutlaka olmalıdır.
  • Ayrıca hamilelikte sigara kullanımı olan kişilerin günlük C vitamini ihtiyacı sigara kullanmayanlara nazaran iki kat fazla olur. Dolayısıyla yüksek oranda C vitamini içeren kivi, kırmızı biber, portakal, limon, maydanoz ve yeşil yapraklı sebzeler bol miktarda tüketilmelidir.
  • Soya ürünleri, ceviz, fındık ve zeytinyağı yüksek oranda E vitamini içermesiyle mutlaka tüketilmelidir.
  • Soğan ve sarımsak her gün tüketilmeli.
  • Günde 1 ya da 2 bardak olmak kaydıyla her gün süt, yoğurt ya da kefir tüketilmesi hamilelikte sigara kullanımı olan kişilere öneriliyor.
  • Yüksek oranda omega içeren balık, semiz otu, ısırgan otu, keten tohumu da tüketilebilir.
  • Günde 1 ya da 2 öğüne yeşil salata mutlaka eşlik etmelidir.

Çiftlerin en çok merak ettikleri bir diğer konu ise zevk suyundan hamilelik olur mu? hemen aşağıdaki linkten öğrenebilirsiniz.

Tıkla –> Zevk suyundan hamile kalmak

Sigara İçmek Erken Doğuma Neden Olur Mu?

Sigara içmek erken doğuma neden olur mu

Elbette hamilelikte sigara kullanımı başta erken doğum olmak üzere pek çok farklı soruna sebebiyet verebiliyor. Yapılan araştırmalar sigara kullanımının düşük doğum olasılığını % 30, erken doğum olasılığını % 14 ve bebek ölümü riskini de % 10 artırdığını ortaya koydu. Normal bir gebelik haftası 38 ila 40 haftadır. 38 haftadan önce gerçekleşen doğumlar ise erken doğum olarak kabul ediliyor.

Zira gebelikte sigara kullanımı gebeliğin herhangi bir döneminde düşük yapmaya ya da erken doğuma neden olabiliyor ve dolayısıyla bu tablo da bebek ölümleri ile sonuçlanabiliyor. Tüm bu riskleri göze almak yerine uzmanlardan da yardım alarak sigarayı hamile kalmadan önce bırakmak anne adaylarının alacağı en akılcı kararlardan biri olacaktır. Sigara bebeğiniz ile birlikte sizin sağlığınızı da olumsuz etkileyen ve onlarca farklı kanser türüne yol açan bir bağımlılıktır ve anne adayları da sigarayı bu şekilde değerlendirmelidir. Öncelikle sigaraya bakış açısının değiştirilmesi hamilelikte sigara kullanımı ile mücadelede atılacak en önemli adımdır.

Konu ile alakalı dış kaynaklar:

Tel:  +90 531 027 77 77