Gebelik öncesi danışma ülkemizde ihmal ediliyor olsa da sağlıklı bir gebelik dönemi geçirme bakımından çok büyük önem taşıyor. Kadınlar hamilelik planlaması yaptıklarında öncelikle mutlaka bir kadın hastalıkları ve doğum uzmanı ile görüşmelidir. Çünkü hamilelik kadınların hem sağlığını hem de hayatını etkiler. Kadın hastalıkları ve doğum uzmanına danışmanız durumunda pek çok farklı konuda detaylı bilgi alabilir ve gebelik boyunca çok daha bilinçli davranabilirsiniz.

Başvuru Zamanı ve Aşılar

Başvuru zamanı ve aşılar

Kadınlar gebelik öncesi danışma için hamilelik planladıkları aydan yaklaşık 3 ay önce başvuru yapmalıdır. Bu sayede öncelikle jinekolojik muayene yapılabilir ve mevcut rahatsızlıklar varsa muayene ile tespit edilerek gerekli tedavi uygulanabilir. Aynı zamanda smear testi yapılabilir ve servikal kültür alınarak incelenebilir. Aynı zamanda doktorunuz kan testi yaparak kan ve hormon değerlerini gözden geçirmek isteyebilir. Kan testi ile şu hastalıkları geçirip geçirmediğiniz kontrolden geçirilebilir:

• Rubelle
  • Hepatit B
  • Toxoplasma
  • Suçiçeği

Şayet bu rahatsızlıklara karşı bağışıklığınız yoksa gebelik öncesi danışma hizmeti aldığınızda aşı yapılması da mümkün olur. Bazı aşıların yapılmasından sonra gebeliğin 3 ay sonrasına ertelenmesi gerekiyor. İşte bu nedene danışmanlık için gebelik planlamasından 3 ay önce başvuru yapmanızda fayda var. Böylelikle gebelikte ya da doğum sonrası karşılaşılabilecek olası pek çok hastalığın önlenmesi de mümkün olabilir.

Tıkla Öğren –> https://drtugrulabacioglu.com/hamilelikte-vajina-agrisi/

Genetik Hastalıklar

Kadın hastalıkları ve doğum uzmanından gebelik öncesi danışma hizmeti aldığınızda ailenizde genetik hastalıkların olup olmadığı da sorulacaktır. Şayet genetik hastalıklarınız varsa bu konuda da danışmanlık hizmeti almanız gerekiyor. Çiftlerde aynı genetik rahatsızlıkların olması durumunda IVF ile gebelik noktasında da önemli bilgileri öğrenebilirsiniz. Sadece bu açıdan bile gebelik öncesi danışma hizmeti almanız önem taşıyor.

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar

Doktorunuzun gebelik öncesi danışma sırasında daha önce cinsel yolla bulaşan bir hastalık geçirip geçirmediğinizi de bilmesi gerekir. Çünkü cinsel yolla bulaşan hastalıklar anne karnındaki bebeği de olumsuz etkiliyor. Özellikle AIDS, hepatit B ve frenginin bebek için tehlikeli olduğunu bilmeniz gerekir. Şayet cinsel yolla bulaşan hastalıklara sahipseniz anne karnındaki bebeğe yönelik olarak bazı önlemlerin alınması mümkün olabilir.

Prenatal Vitamin Desteği ve İyi Niyet

Prenatal vitamin desteği ile günlük 0.4 mg folik asit alınması bebekler için son derece önemlidir. Çünkü bu sayede beyin ve omurilik sistemindeki sakatlıkların ciddi seviyede azaltılması mümkün olabilir. Zira gebelik öncesi danışma hizmeti almanız durumunda bu konuda da detaylı bilgiye sahip olabilirsiniz. Vitamin desteği ile birlikte şayet kansızlık gibi çeşitli sorunlara yönelik olarak da tedavi uygulanması söz konusu olabilir. Vejetaryen kadınlar ise B 12 ve D vitamini desteği mutlaka almalıdır.

Tıkla Öğren –> https://drtugrulabacioglu.com/gebelikte-egzersiz/

Sağlıklı Fitness ve Diyet

Hamilelik döneminde kilo verme içerikli bir diyetin yapılması tavsiye edilmez. Kişiye özel diyetlerin uygulanmasında ise bir sakınca bulunmuyor. Ancak mevsiminde olan taze sebze ve meyve tüketimi, et ve süt ürünleri tüketimi önemlidir. Aynı zamanda kadınların ideal kiloda olması da önem taşıyor. İdealden daha zayıf olan kadınlarda yumurtlama % 15 düzeyinde daha az olabiliyor. Fazla kilo da çeşitli sıkıntılara yol açabildiğinden gebelik öncesi danışma kapsamında ideal kiloyla ilgili de bilgi almanızda fayda olacaktır. Hamileliğin belirli dönemlerinde bulantı ve kusma şikayeti ortaya çıkabilir ve bu da kilo kaybını beraberinde getirebilir. Ancak kilo kaybı bebeğin gelişimini de olumsuz yönde etkiliyor.

Dengeli ve sağlıklı beslenme düzeninin gebelik öncesinde oluşturulması ve korunması gerekiyor. Egzersiz ise vücudun doğuma daha kolay hazırlamasını sağlarken anne adaylarını da bir hayli rahatlatabiliyor. Fakat asla nefes nefese kalacak kadar yoğun bir egzersiz ve spor yapmamalısınız. Hamilelik döneminde şu sporlardan uzak durulmalıdır:

• Ata binme
  • Kayak
  • Dalış yapma
  • Atlama içerikli sporlar

Hamilelikte vücuttaki hormonların oluşturduğu ödem, vücudu daha korunmasız kılabiliyor ve zedelenmeler daha kolay oluşabiliyor. Günlük su tüketimine büyük önem verilmeli ve çiğ etlere de eldivensiz dokunulmamalıdır. Gebelik döneminde fast food yiyecekler tüketilmesi önerilmez.

Tıkla Öğren –> https://drtugrulabacioglu.com/oksitosin-hormonu-nedir-nasil-arttirilir/

Alışkanlıklar

Elbette alkol, sigara ve madde kullanımı gebelikte sadece anne adayının değil bebeğin sağlığının da çok ciddi seviyede etkilenmesine yol açar. Bu nedenle hamilelik planlandığında anne adaylarının tüm kötü alışkanlıklarını bırakması gerekiyor. Aksi halde sağlıklı bir bebek dünyaya getirme olasılığı son derece düşük olacaktır.

Folik Asit ve Çinko Desteği

Öncelikle folik asit desteğinin doğumsal beyin ve omurilik sorunlarını azalttığını belirtmek gerekiyor. Gebelik planlamasından bir süre öncesinde folik asit alımına başlanması gerekiyor ve gebelik öncesi danışma aldığınızda bu konuda da bilgilendiriliyorsunuz. Dışarıdan vitamin desteği şeklinde alınabilen folik asit bazı yiyeceklerin düzenli olarak tüketilmesi yoluyla da alınabilir. Koyu yeşil yapraklı sebzeler, ekmek ve lifli gıdaların tüketilmesi önerilir. Aynı zamanda çinko desteği alınmasının da anne karnındaki bebeklerin sağlıklı bir şekilde gelişimlerini sürdürebilmeleri noktasında önemli olduğunun altı çizilmelidir.

Tıkla Öğren –> https://drtugrulabacioglu.com/hamilelikte-seyahat-etmek/

Gebelikten Önce Anne Adayına Öneriler

Gebelikten önce anne adayına öneriler

Elbette kadın hastalıkları ve doğum uzmanları gebelik öncesi danışma kapsamında anne adaylarına bazı önerilerde de bulunabiliyor. Bu öneriler arasında en önemli olanları şu şekilde listelemek mümkün:

• Daha önce geçirilen hastalıkların ve cerrahi müdahalelerin araştırılması
  • Anne adaylarının gebelik öncesinde genel sağlık muayenesinden geçmesi
  • Kan grubu ve aynı zamanda kan uyuşmazlıklarının araştırılması
  • Anneden bebeğe geçebilecek hastalıkların tespit edilmesi ve tedavisinin gerçekleştirilmesi
  • Diş muayenelerinin yapılması ve diş problemlerinin giderilmesi
  • Genetik hastalıklar ailede varsa genetik danışmanlık hizmetinin alınması
  • Kızamıkçık, Hepatit B gibi hastalıklara karşı gerekli aşının yapılması
  • Sistemik hastalıkların mevcut olup olmadığının araştırılması ve varsa tedavi yapılması
  • Tüm zararlı alışkanlıkların bırakılması
  • Folik asit ve çinko desteği alınması
  • Vejetaryen anne adaylarının D vitamini ve B 12 vitamin desteği alması
  • Düzenli olarak egzersiz yapılması
  • Psikolojik anlamda kadınların kendilerini hamileliğe ve anne olmaya hazırlaması, gerekiyorsa psikolojik destek alınması
  • Ellerin sıklıkla yıkanması ve hijyen kurallarına maksimum düzeyde dikkat edilmesi

Tüm kadınlar için gebelik ve anneliğin heyecan verici bir serüven olduğunu belirtmek gerekiyor. Anne adayları bu heyecanlı yolculuğun her adımını doktor kontrolünde atmalıdır. Doktorunuz durumunuza özel farklı önerilerde de bulunabilir. Anne adayı ve bebeğin sağlığı açısından doktor önerilerinin ve uyarılarının ciddiye alınması çok büyük bir önem taşıyor.

Tıkla Öğren –> https://drtugrulabacioglu.com/hamilelikte-beslenme/