Menoraji kadınlarda adet dönemlerinde ideal orandan çok daha fazla miktarda kanama olması durumudur. Bu sorunu yaşayan kadınlarda adet kanaması normalden tam iki kat daha fazla olabildiği gibi kimi zaman adet dönemlerinin süresi de beklenenden çok daha uzun olabiliyor. Bu problem özellikle kansızlık sorununa sebebiyet veriyor olması ile çok büyük bir önem taşıyor.

Dolayısıyla adet kanamasını beklenenden daha fazla oranda yaşayan kadınların kadın hastalıkları ve doğum uzmanı ile görüşmesi çok büyük bir önem taşıyor. Kadınların söz konusu sorun nedeniyle kadın hastalıkları ve doğum uzmanı ile görüşmesi için bu sorunun belirtileri hakkında da fikir sahibi olması gerekir. Menorajinin hangi nedenlerle ortaya çıktığı ya da tedavisinin nasıl yapıldığı gibi mühim konulara değineceğiz. Ancak öncesinde belirtileri birlikte gözden geçirelim. Bu sayede belirtilerin ortaya çıkması durumunda derhal doktorunuz ile görüşebilir ve bilgi verebilirsiniz.

Menoraji Belirtileri Nelerdir?

Menoraji belirtileri

Öncelikle aşırı adet kanaması yani menoraji belirtileri hakkında her kadının mutlaka bilgi sahibi olması gerektiğinin altını çizelim. Menorajinin en sık görülen belirtilerini kısa bir liste halinde aktarabiliriz:

• Vajinal kanamanın bir haftadan daha uzun sürmesi
  • Çok sık tampon ya da ped değişimine gereksinimi duyulması
  • Çift ped kullanımını gerektiren şiddetli adet kanaması
  • Kanama esnasında bozuk paradan daha büyük ebatlarda kan pıhtılarının gelmesi
  • Kanamanın günlük hayatı etkileyecek düzeyde olması
  • Sürekli olarak yorgun, bitkin ve halsiz hissetmek
  • Kansızlık belirtileri yaşamak
  • Nefes darlığı ya da ellerde, ayaklarda uyuşma olması
  • Alt karın bölgesinde ya da pelvik bölgede ağrı

Bu belirtilerin tamamı her kadında görülmeyebilir. Aşırı kan kaybına bağlı olarak ortaya çıkan kansızlık belirtileri daha yaygın görülen sıkıntılar arasında yer alıyor. Ancak pelvik bölgede ya da alt karın bölgesinde ağrı olması belirtisinin her kadında yaşanmadığını belirtelim. Bu belirtilerden biri ya da birkaçı ortaya çıktığında zaman kaybetmeden kadın hastalıkları ve doğum uzmanı ile görüşülmesi gerekir. Bu sayede menorajinin nedenleri detaylı bir şekilde araştırılabilir.

Bilgin olsun –> https://drtugrulabacioglu.com/vajinadan-gaz-cikmasi/

Menoraji Tedavisi Nasıl Olur?

Muayene ve bazı tetkikler yapılarak aşırı adet kanaması tanısı konabilir. Adet kanamasının aşırı düzeyde olması kısaca AUK olarak adlandırılan ‘anormal uterin kanama’ kapsamında değerlendiriliyor. Bu soruna yol açan unsurların belirlenmesi, tedavi seçeneklerinin de en doğru şekilde değerlendirilmesine olanak tanıyor. Öncelikle kan testi ile hastanın hormon değerlerinin de gözden geçirilmesi gerekiyor. Gebelik durumunun ya da menopozal durumun da incelenmesinin ardından tedavi seçenekleri de gündeme alınıyor.

İlk olarak menoraji tedavisinin kontraseptif haplarla yapıldığını belirtebiliriz. Çoğu zaman ilaç tedavisi ile başarılı sonuçlar elde edilebiliyor. Doğum kontrol hapları, progesteron içeren haplar, östrojen içeren haplar, depo progesteron ilaçları gibi farklı ilaç seçenekler kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından değerlendirilir ve hastaya en uygun olan ilaçlar reçete edilir.

Rahim içi araçlar da tedavi seçenekleri arasında yer alıyor. Özellikle ilaç kullanmakla ilgili sıkıntı yaşayanlar için rahim içi araç daha ideal bir seçim oluyor. Ancak kimi zaman bu soruna yol açan unsur kanın pıhtılaşması ile ilgili bir problem olabiliyor. Bu durumda hastanın tedavisinin multidisipliner bir yaklaşımla gerçekleştirilmesi gerekir.

Aşırı Adet Kanaması Ne Anlama Gelir?

Aşırı adet kanaması ne anlama gelir

Menoraji yani aşırı adet kanaması adet dönemlerinde kanamanın 80 ml üzerinde olması ve aynı zamanda beklenen süreden daha uzun süre adet kanamasının devam etmesi halidir. Elbette adet dönemlerde kanama miktarının her kadında aynı olması beklenemez. Mevsimsel nedenler bile kanama miktarında değişimler olmasını sağlayabiliyor. Ancak ‘ideal’ olarak kabul edilecek bir adet kanaması miktarı olduğunu da unutmamak gerekiyor.

Bu miktar 20 ml ile 80 ml arasıdır. Dolayısıyla 80 ml üzerinde bir kanama olması tıbben normal kabul edilmiyor ve bunun nedenlerinin mutlaka araştırılması gerekiyor. Bununla birlikte adet dönemlerinin kaç gün sürdüğü de önemlidir. Kadınlarda adet dönemi çoğunlukla 2 gün ile 6 gün arasında değişen bir süre boyunca devam eder.

Fakat menoraji sorunu olan kadınlarda bu süre 12 güne hatta ender durumlarda 15 güne kadar uzayabiliyor. Dünya genelinde kadınların yaklaşık olarak % 15’ine yakını bu sorunu yaşıyor. Yaş aralıklarına bakıldığında ise aşırı adet kanamasının en çok 36 ile 40 yaş arasında meydana geldiğini söyleyebiliriz. Bu yaş aralığında kadınlarda aşırı adet kanaması çok daha yoğun bir şekilde yaşanıyor.

Mutlaka okumalısın –> https://drtugrulabacioglu.com/rahim-duvari-kalinlasmasi/

Aşırı Adet Kanaması Nedenleri

Elbette aşırı adet kanaması sadece tek bir nedene bağlı olarak ortaya çıkmıyor. Pek çok unsurun bu probleme neden olabildiğini belirtelim. Bunlar arasında en yaygın olanı hormonal faktörlerdir. Vücudun hormon dengesinde bozulma olması adet dönemlerine de olumsuz bir yansıma yapabiliyor. Aynı zamanda tiroid sorunlarının da adet dönemlerini etkilediğini ve adet düzensizliklerine ya da aşırı adet kanamasına yol açabildiğini söyleyebiliriz.

Kısaca PKOS ya da POS olarak da adlandırılan polikistik over sendromu aşırı adet kanamasına sebebiyet verebilen faktörlerden biri olarak karşımıza çıkıyor. Kimi zaman bazı unsurlara bağlı olarak kadınlarda yumurtlama gerçekleşmiyor. Bu da aşırı adet kanamalarına neden olabilen durumlardan biridir.

Yapılan araştırmalar ergenlik ya da menopoz dönemlerine yakın olan zaman dilimlerinde kadınların bu sorunları daha yoğun yaşadığını ortaya koyuyor. Kan pıhtılaşmasını önleyen ilaçlar ve bazı hormon ilaçları da aşırı adet kanaması sorununa neden olabilecek faktörler arasında yer alıyor. Bazı hastalıklara bağlı olarak da aşırı adet kanaması ortaya çıkabiliyor ve bu sağlık problemlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

• Rahim kanseri
  • Rahim içinin kalınlaşması
  • Karaciğer hastalıkları
  • Rahimde iltihaplanma
  • Endometriozis
  • Rahimde kist ya da miyom mevcudiyeti
  • Kan hastalıkları
  • Aşırı sigara ve alkol tüketimi
  • Aşırı stres
  • Bazı sistemik hastalıklar

Menoraji Tanısı Nasıl Konulur?

Menoraji tanısı nasıl konulur

Tanı konması için öncelikle hastanın öyküsünün alınması gerekiyor. Aynı zamanda fiziksel muayene de aşırı adet kanaması tanısının konabilmesi için gereklidir. Muayene kimi zaman ultrason destekli olarak da gerçekleştirilebilir. Elbette hastanın hormon dengesinin de gözden geçirilmesi gerekecek ve bunun için de kan testinin yapılmasına ihtiyaç duyuluyor.

Her hasta için olmasa da bazı hastalar için biyopsi yapılması ve bu sayede rahim içi doku örneği alınması da gerekebilir. Biyopsi işlemi genellikle kanser şüphesi olduğunda gerçekleştirilen bir uygulamadır. Smear testi de menoraji tanısı öncesinde istenen tetkikler arasında yer alıyor. Muayene ve test sonuçları bir arada değerlendirilerek hastaya tanı konabilir.

İlgini çekebilir –> https://drtugrulabacioglu.com/adet-oncesi-gerginlik-pms/

Hipomenore Nedir?

Kadınlar menoraji kadar hipomenore konusunu da merak edebiliyor. Hipomenore adet kanamasının az olmasıdır. Buna neden olabilen durumları ise şu şekilde sıralayabiliriz:

• Hormonal dengesizlik
  • Rahim odaklı ameliyatlar
  • Menopoz
  • Aşırı zayıflık ya da çok hızlı kilo vermek
  • Aşırı stres ya da üzüntü yaşamak
  • Polikistik over sendromu (PKOS)
  • Rahimde yara olması
  • Bazı doğum kontrol hapları
  • Rahim ağzında darlık olması gibi çeşitli yapısal sorunlar

Hipomenore ya da aşırı adet kanamasıyla ilgili tüm sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.