Cinsel yolla bulaşan hastalıklar hem kadınlarda hem de erkeklerde görülebiliyor. Semptomlar nedeniyle hastaların günlük hayatını da olumsuz etkileyebilen bu hastalıklar mantar, virüs, bakteri ya da parazitten kaynaklanabilme özelliğine sahiptir. Hem ülkemizde hem de dünya genelinde bu hastalıkların büyük bir hızla artığını belirtmek gerekiyor. Bazılarının ölüme sebebiyet verebilmesi, konunun önemini tek başına net bir şekilde ortaya koyuyor.

Bu hastalıkların çok büyük bir bölümünün tedavi edilebildiğini de belirtmek gerekir. Ancak tüm hastalıklarda olduğu gibi erken tanı tedavinin başarısında oldukça etkilidir. Aynı zamanda bazı hastalıklar tedavi edilse bile kalıcı sorunlara neden olabiliyor. Bunlar arasında en yaygın olanı kısırlıktır. Cinsel yolla bulaşan hastalıkların belirtilerini de detaylı bir şekilde aktaracağız fakat öncesinde bu hastalıkları mercek altına alalım.

Kadınlarda ve Erkeklerde Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar

Frengi (Sifiliz)

Frengi

Tüm dünyada cinsel yolla bulaşan hastalıklar arasında en yaygın görüleni frengidir. 4 evreden oluşan bu hastalığın kronik hastalıklar arasında değerlendirildiğini ve henüz ilk evredeyken bile bazı belirtiler ile kendini belli ettiğini söyleyebiliriz. Hastalığın bulaşması ile birlikte semptomlar hemen ortaya çıkmaz. Belirtiler 10 gün ile 90 gün arasında ortaya çıkıyor.

Bu nedenle en az 10 günlük bir kuluçka süresi bulunuyor da diyebiliriz. Genellikle ilk belirti genital bölgede yara oluşmasıdır. Kırmızı renkli ve çıban görünümünü andıran bu yara 2 ya da 3 haftaya kadar mevcudiyetini koruyabiliyor ve çoğunlukla bu sürenin sonunda kendiliğinden geçiyor.

Elbette yaranın iyileşmesi frenginin tamamen ortadan kalktığı yani hastanın iyileştiği anlamına gelmiyor. Bu süreçte çoğunlukla hastalığın ikinci evresine geçilmiş oluyor ve bu evre frenginin en bulaşıcı olduğu dönemdir. İkinci evrede halsizlik, baş ve eklem ağrıları yaygın şekilde görülüyor. Kaşıntı, döküntü, siğiller de görülebilir.

Üçüncü evrede herhangi bir belirti ortaya çıkmıyor ve frengi son evrede hastanın kalbinde, karaciğerinde hasara sebebiyet veriyor. Aynı zamanda ciltte ve kemik dokularında da çeşitli problemlere neden olabiliyor. Tedavisi erken tanı durumunda birkaç ayda tamamlanırken geç evrelerde bu süre 2 yıl bile olabiliyor.

İlginizi çekebilir –> https://drtugrulabacioglu.com/menoraji/

Bel Soğukluğu

‘Gonore’ olarak da bilinen bel soğukluğu bulaştığı hafta içerisinde mutlaka belirti göstermeye başlıyor. İltihaplı idrar yolu akıntıları, idrar yaparken yanma hissi en yaygın görülen belirtileridir. Rahim ağzı iltihabı, kötü kokulu vajinal akıntı, cinsel ilişki sonrası ağrı gibi şikayetler de görülebilir. Bel soğukluğu cilt lezyonlarına, menenjite, endokardit gibi farklı hastalıklara da neden olabiliyor. Çoğunlukla hastalar cinsel ilişki sonrası kanama olduğundan yakınıyor.

HPV

hpv

HPV virüsünün bilinen 100’den fazla türü bulunuyor. Bu türlerden bazıları ise kadınlarda rahim ağzı kanserine sebebiyet verebiliyor. Aynı zamanda virüs bulaşan kadın ve erkeklerinde % 30’unda genital bölgede siğil çıkıyor. % 70 oranında ise bir belirti göstermiyor. Genital bölgede siğiller virüsün bulaşmasını takiben 2 ay ile 9 ay sonrasında ortaya çıkabiliyor. Kanser ile ilgili bir virüs olması nedeniyle mutlaka gerekli testlerin ve tedavilerin yapılması gerekiyor.

Mutlaka okumalısın –> https://drtugrulabacioglu.com/rahim-agzi-kanseri/

HSV

Herpes simpleks yani HSV virüsünden kaynaklanan bu hastalık da cinsel yolla bulaşma özelliği taşıyor. Toplumda ise ‘genital uçuk’ olarak adlandırılabiliyor. Halsizlik, baş ağrısı ve yüksek ateş en yaygın belirtileridir. Genital bölge ile anüs çevresinde hem kaşıntılı hem de ağrılı kabarcıklara neden olabilen HSV aynı zamanda kızarıklık gibi sorunlara da yol açabiliyor. HSV virüsü cinsel yolla bulaşmasının yanı sıra sadece öpüşme ile de hızlı ve basit bir şekilde bulaşabilir.

AIDS

Toplumda bu hastalıklar arasında en çok bilinen AIDS oluyor. Bulaşmasının arsından 2 ile 4 hafta içerisinde belirtiler görülmeye başlıyor. AIDS hastalarının hayatları boyunca ilaç kullanmaları gerekiyor. Bu hastalık bağışıklık sisteminde de çok ciddi sorunlara neden olabiliyor. Grip ya da nezle gibi hastalıklarla çok benzer semptomlar gösteren bu hastalığın kimi zaman da hiç belirti göstermeyebildiğini söyleyebiliriz. Bağışıklık sistemini 5 ile 10 yıl sonrasında etkilemeye başlıyor. Ayrıca AIDS hastalığının kan ile de bulaşabildiğini belirtmek gerekir.

Hepatit B

Hepatit b virüsü

Hepatit B da cinsel yolla bulaşabiliyor ancak aşı aracılığı ile bu hastalıktan korunmak mümkün hale geldi. Vücut sıvılarının temas etmesi bu hastalığın bulaşması için yeterli olabiliyor. Zira bu nedenle yaygın görülen hastalıklar arasında yer aldığını belirtebiliriz. Bulaştıktan 45 gün sonrasında hastalığın semptomları da kendini göstermeye başlıyor.

Ancak bazı hastalarda semptomlar 160 gün sonrasında da görülebiliyor. Semptomlar arasında en sık yaşanan mide bulantısı, iştahta azalma, deri döküntüleri ve baş ağrısı bulunuyor. Şayet erken dönemde tanı konursa ilaç tedavisi başarılı sonuç verebilir. Ancak geç dönemde tanı konduğunda tedavi süresi uzuyor ve tedavi süreci de zorlaşıyor.

Klamidya

Klamidya hastalığı chlamydia trachomatis adlı bir bakteriden kaynaklanıyor. Ancak tedavi edilebilen bir hastalık olduğu bilgisini de aktaralım. Belirtiler arasında en yaygın görüleni sıklıkla idrara çıkmak, idrar yaparken yanma olması, genital bölgede kaşıntı olması ve kızarıklıktır. Hastalığın tedavi edilse de yeniden tekrarlama olasılığı bulunuyor.

Bilgin olsun –> https://drtugrulabacioglu.com/kolposkopi/

Cinsel Hastalıklar Belirtileri

Hastalıkların belirtileri kimi zaman benzerlik gösterebiliyor. Bu durum cinsel yolla bulaşan hastalıklar için de geçerlidir. Elbette her bir hastalığın spesifik belirtileri de olabilir. Cinsel yolla bulaşma özelliğine sahip olan hastalıklarda ortaya çıkan semptomları şu şekilde sıralayabiliriz:

• Sık sık idrara çıkma
  • İdrar yaparken ağrı ya da yanma hissi olması
  • Vajinal akıntı
  • İshal
  • Mide bulantısı
  • Kusma
  • Aşırı terleme
  • Kadınlarda adet dönemi dışında vajinal kanama olması
  • Cinsel ilişkide ya da sonrasında ağrı ve yanma hissi
  • Genital bölgede yara ya da su kabarcığı gibi oluşumlar
  • Kızarıklık, tahriş, hassasiyet ya da kaşıntı
  • Dışkılama sonrasında ağrı olması

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklardan Korunma

Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunma

Kimi zaman doğum kontrol yöntemlerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar karşısında da koruma sağladığı düşünülebiliyor. Ancak bu bilgi doğru değildir. Öncelikle bu hastalıklardan korunmak için mutlaka kondom kullanılması gerekiyor. Aynı zamanda aşağıdaki hususların da dikkate alınmasında fayda olacaktır.

• Çok sayıda cinsel partner ile cinsel ilişkiye girmekten kaçının
  • Cinsel ilişkiye çok erken yaşlarda başlanmamalıdır
  • Hangi doğum kontrol yöntemi tercih edilmiş olursa olsun cinsel ilişkide mutlaka prezervatif kullanılmalıdır
  • Cinsel ilişkiyle bulaşan hastalıklara dair bir şüphe duyulması durumunda zaman kaybetmeden bir hekime başvurmak
  • Cinsel ilişki öncesinde, sırasında ve sonrasında hijyen koşullarına uymak
  • Cinsel yolla bulaşan hastalık belirtilerini dikkate almak ve derhal doktora başvurmak

Tedavisi Nasıl Olur?

Her hastalığın tedavisi aynı prosedürle yapılmaz ve dolayısıyla cinsel yolla bulaşan hastalıklar da farklı tedavi yöntemlerini zorunlu kılıyor. Öncelikle hastalığa neden olan unsurun tespit edilmesi gerekiyor. Sonrasında ise bakteriyi, virüsü ya da mantarı ortadan kaldırmaya yönelik çeşitli tedavi seçenekleri değerlendirilebilir. Çok sayıda hastalık ilca kullanımı ile tedavi edilebiliyor. Ancak tedavisi henüz bulunmayan hastalıklar da mevcut. Ayrıca AIDS gibi bazı hastalıklar için de ömür boyu ilaç kullanımı gerekebiliyor. Bu konuda sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Okumanızı öneririz –> https://drtugrulabacioglu.com/rahim-duvari-kalinlasmasi/