Kısırlık üreme sistemiyle ilgili yaşanan çeşitli sorunlar nedeniyle gebeliğin elde edilememesi durumudur. Çiftlerin düzenli olarak herhangi bir korunma yöntemini uygulamadan cinsel ilişkiye girmelerine rağmen 1 yıl boyunca hamilelik sonucu ortaya çıkmadıysa bu durumda infertiliteden söz edilebilir. Günümüzde bu problemin oldukça yaygın bir şekilde görüldüğünü söyleyebiliriz. Yapılan son araştırmalara göre görülme oranı % 20 dolaylarındadır. Kısırlığı tek bir nedene bağlamak doğru olmaz çünkü pek çok farklı unsur bu tablonun ortaya çıkmasına yol açabiliyor.

Kimi zaman çiftlerden birinde ya da her ikisinde kısırlığa neden olabilecek birkaç farklı unsur da tespit edilebiliyor. Bazen de sadece tek bir problem, çiftlerin bebek sahibi olmasının önüne geçebiliyor. Ancak yardımcı üreme teknikleri ve bazı tedavi yöntemleri ile söz konusu sorunları büyük oranda ortadan kaldırmak da mümkün olabiliyor. Konuyu daha detaylı bir şekilde ele alacağız ancak öncesinde nedenlere değinelim.

İnfertilite (Kısırlık) Nedenleri

kısırlık nedenleri

Üreme sistemine dair problemler sadece kadından değil erkekten de kaynaklanabiliyor. Elbette kısırlık nedenlerinin tespit edilebilmesi için bazı muayene ve testlerin yapılması gerekiyor. Bu sayede hem kadının hem de erkeğin üreme sistemine dair daha detaylı bilgilere ulaşmak mümkün olabiliyor. yapılan tüm analiz ve muayenelere karşın infertiliteye neden olabilecek bir unsurun tespit edilmemesi de söz konusu olabilir. Bu durumda ‘nedeni bilinemeyen infertilite’ tanısı konur. Nedeni bilinmeyen kısırlığın görülme oranının ise % 15 dolaylarında olduğunu söyleyebiliriz.

Erkeklerde kısırlık nedenlerinin araştırılması için uygulanan test sayısı daha azdır. Kadınların daha geniş kapsamlı bir incelemeden geçmesi gerekiyor. Erkekler için spermiyogram ve kruger testi ile genetik testin yapılması gerekebilir. Özellikle sperm sayısı, sperm hareketliliği gibi unsurların mutlaka tetkiklerle gözden geçirilmesi gerekiyor. Böylelikle spermden kaynaklanan bir sorun olup olmadığı da anlaşılabilir. Kadınlarda tanı konması için yapılması gereken muayene ve tetkikleri ise kısa bir liste halinde aktarabiliriz:

• Rahim içinin muayene edilmesi
  • Bazal hormon testi
  • Ultrasonografi
  • Laparoskopi
  • Kan testi
  • HSG

Döllenmeyi önleyebilecek sorunların bu testler ile tespit edilmesi mümkün olabiliyor. Ancak infertilite nedenleri konusunda mutlaka kadının yaşına da değinmek gerekir. Çünkü hamile kalma ve doğurganlık konusunda erkeğin yaşından ziyade kadının yaşı çok daha fazla önem taşır. Hatta yaş faktörü başlı başına kısırlığın nedeni olabiliyor.

Kadınlarda yaşın ilerlemesi hamile kalma şansının düşmesi anlamına geliyor. Özellikle 40 yaşından sonra fertilite kaybının % 75 gibi ciddi rakamlara ulaşabildiğini göz ardı etmemek gerekir. Dolayısıyla yaşın ilerlemesi durumunda 1 yıllık düzenli ve korunmasız ilişki sürecini beklemek yerine bu süreyi 6 aya indirgemek daha doğru olacaktır. 6 aylık korunmasız cinsel ilişki ile gebelik oluşmadığında tedavi için kadın hastalıkları ve doğum uzmanına başvurmak çok daha doğru bir tercih olabilir.

Kısırlık Belirtileri Nelerdir?

Kadınlarda ya da erkeklerde kısırlık belirtileri olarak aktarılabilecek uzun bir listeden söz edemeyiz. Genellikle 1 yıl boyunca düzenli cinsel ilişki yaşanması ve korunma yöntemlerinin uygulanmamasına karşın gebelik oluşmaması yeterli bir belirti olarak kabul ediliyor.

Aynı zamanda erkeklerde sertleşme ya da boşalma sorunlarının yaşanması, erkeklerin testis ağrısı, boşalma sırasında çok az sperm olması gibi durumlar da belirtiler listesinde yer alabilir. Kadınlarda ise en önemli belirtilerden biri adet düzensizlikleridir. Vücudun hormon dengesindeki düzensizlikler ya da adet dönemlerinin aşırı ağrılı olması bazı hastalıkların belirtisi olabiliyor ve bu hastalıklar da infertiliteye yol açabiliyor. Ancak genel olarak düzenli ve korunmasız ilişkinin gebelikle sonuçlanmaması durumunda farklı bir belirti aramadan çiftlerin doktora başvurmasında fayda olacaktır.

Bilgin olsun –> https://drtugrulabacioglu.com/amh-testi/

Kısırlıkta Erkek Faktörü Nelerdir?

kısırlıkta erkek faktörü

Bazı kültürlerde kısırlık sadece kadınlardan kaynaklanan bir sorunmuş gibi algılanıyor. Oysa bu problem erkek kaynaklı olarak da ortaya çıkabiliyor. Erkeklerde infertiliteye yol açan unsurlara şu örnekleri verebiliriz:

• Sperm sayısının az olması
  • Sperm hareketlerinin beklenenden daha az olması
  • Menide hiç sperm olmaması
  • Kanallarda tıkanıklık olması
  • Hormonal unsurlar
  • İnmemiş testis sorunu
  • Genetik unsurlar
  • Çocukluk döneminde geçirilen ateşli hastalıklar
  • Diyabet
  • Enfeksiyon
  • Cinsel fonksiyon bozuklukları
  • Varikosel
  • Gonore ya da sifiliz gibi rahatsızlıklar
  • Daha önce kanser tedavisi görmüş olmak
  • Testesteron eksikliği
  • Aşırı stres
  • Aşırı sigara ya da alkol kullanımı

Yaşam şekli değişiklikleri, tedaviler ya da yardımcı üreme teknikleri gibi yöntemler sayesinde yukarıda sıralanan unsurlardan büyük bölümünün infertiliteye yol açmasının önüne geçilebiliyor.

Kısırlıkta Kadın Faktörü Nelerdir?

Kadınlarda da kısırlık sonucunu doğuran çok sayıda farklı unsur olabiliyor. Bunlar arasında en yaygın görülenleri bir liste halinde aktarabiliriz:

• Tüplerde tıkanıklık yahut yapışıklık olması
  • Çikolata kisti mevcudiyeti
  • Adet düzensizlikleri
  • Yumurta rezervinin az olması
  • Daha önce rahimle ilgili ameliyat geçirmiş olmak
  • Daha önce enfeksiyon geçirmiş olmak
  • Yumurtlamaya dair bozukluklar
  • Erken menopoz
  • Polikistik over sendromu
  • Aşırı kilo
  • Aşırı stres
  • Prolaktin seviyesinin yüksek olması
  • Rahimde miyom, polip gibi kitlelerin mevcudiyeti
  • Daha önce kanser tedavisi görmüş olmak
  • Aşırı sigara ve alkol tüketimi
  • Adet olamamak
  • Diyabet
  • Tiroid bezi ile ilgili bazı hastalıklar

Tüm bunlarla birlikte aşırı kafein tüketimi gibi bazı yaşamsal unsurların da kısırlık problemini doğurabildiğini belirtmek gerekiyor. Bu listede yer alan problemlerin de büyük bir bölümü uygun tedavi ve cerrahi müdahaleler ile ortadan kaldırılabildiğini belirtelim.

İlginizi çekebilir –> https://drtugrulabacioglu.com/rahim-filmi-hsg/

İnfertilite (Kısırlık) Tedavisi

infertilite tedavisi

Öncelikle kadınlarda ya da erkeklerde kısırlık sorununa yol açan unsurların her birinin tespit edilmesi gerekiyor. Ardından bu sorunların ortadan kaldırılması için uygun tedavi seçenekleri değerlendirilir. Elbette bu süreçte bazı tetkikler yaptırılması ve gerekli muayeneler gerçekleştirilmelidir. Tedavinin her hastada aynı prosedürle uygulanması beklenemez. Çünkü tedavi gebeliği engelleyen unsurları ortadan kaldırmaya yönelik olarak uygulanıyor. Kimi zaman fertilite ilaçlarının kullanımına dair bir tedavi uygulanırken kimi zaman da ameliyat tercih edilebiliyor.

Özellikle miyom, kist gibi oluşumlardan kaynaklı olarak kısırlığın ortaya çıkması durumunda cerrahi müdahale ile bu kitlelerin vücuttan tahliye edilmesi gerekiyor. Herhangi bir sonuç elde edilemediğinde ise devreye yardımcı üreme teknikleri giriyor. Tüp bebek tedavisi günümüzde başarı oranı son derece yüksek olan yardımcı üreme tekniklerinden biridir. Bu tedavi ile binlerce çift bebek sahibi olma hayaline kavuştu. Halen çiftler için tüp bebek tedavisinin bir umut kaynağı olduğunu söyleyebiliriz.

Primer İnfertilite Ne Demek?

En genel tanımı ile primer kısırlık kadının daha önce hiç hamile kalmamış olmasıdır. Kısırlığın iki farklı kategoride değerlendirildiğini belirtebiliriz. Bunlar;

• Primer
  • Sekonder

Sekonder kısırlık ise daha önce gebelik elde edildiği halde artık hamilelik sonucunu yakalamayan çiftler için kullanılır.  Hem primer hem de sekonder infertilitenin kadınlardan kaynaklanabileceği gibi erkeklerden de kaynaklanabildiğini belirtelim. Kimi zaman hem kadında hem de erkekte mevcut olan bir sorundan kaynaklı olarak da bu problem yaşanabiliyor. Konuyla ilgili yanıtını merak ettiğiniz soruları yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Öneriyoruz –> https://drtugrulabacioglu.com/sperm-morfoloji/