Vajinismus en genel şekli ile ‘ilişkiye girememe hastalığı’ olarak tanımlanır. Ancak bu rahatsızlığın asla ‘kader’ olarak görülmemesi gerekir. Kimi zaman bir ekip çalışması ile kimi zaman da kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından uygulanan tedavi ile gayet başarılı sonuçlar elde etmek mümkün olabiliyor. Bu sorunun kaynağına bağlı olarak bilişsel ya da davranışsal terapi ile tedavinin desteklenmesi de gündeme gelebilir. Tedavinin nasıl yapıldığına ya da belirtilerin neler olduğu gibi son derece önemli konulara da değineceğiz. Ancak öncesinde bu rahatsızlığın kaç grupta ele alındığı konusunu irdeleyelim.

Vajinismus Çeşitleri Nelerdir

Kadınlarda cinsel ilişkiye girememe rahatsızlığı iki farklı kategoride ele alınıyor. Bunlar;

• Primer
  • Sekonder

Her iki tip vajinismus da toplumda yaygın şekilde görülüyor. Primer olarak nitelendirilen tipte ilk cinsel ilişkide vajina da kasılma meydana gelir ve bu primer tip vajinismusun karakteristik özelliğidir. Bu tipte cinsel ilişki, vajinada meydana gelen kasılma nedeniyle gerçekleşemez.

Sekonder olarak adlandırılan vajinismusta ise kadının cinsel hayati öncesinde gayet normaldir ve ilişkiye girememe gibi bir sıkıntı yaşamaz. Ancak daha sonra çeşitli nedenlere bağlı olarak böyle bir problem ortaya çıkabiliyor.

Buna neden olan ise çoğunlukla kadının kürtaj yaptırması, cinsel istismara maruz kalması, zorlu bir doğum deneyimi yaşaması ya da çeşitli nedenlerle cinsel ilişkinin ağrılı bir boyut kazanmasıdır. Bu gibi durumlar kadınların cinsel ilişkiden uzak durması ya da eski cinsel ilişki konforunu kaybetmesi sonucunu doğurabiliyor. Her iki tip de tedavi seçeneklerinin rahatlıkla değerlendirilebileceği rahatsızlıklardır.

Vajinismusun Nedenleri Nelerdir?

vajinismus nedenleri

Öncelikle vajinismus rahatsızlığının pek çok farklı unsura bağlı olarak yaşanabildiğini belirtmemiz gerekiyor. Nedenler ‘yapısal’ ve ‘psikolojik’ olmak üzere iki farklı kategoride değerlendirilir. Haliyle tedavi seçenekleri de bu durumda farklı olacaktır.

Yapısal Nedenler

• Vajinanın beklenenden daha kısa olması
  • Vajina içerisinde perde şeklinde bir doku bulunması
  • Kızlık zarının idealden daha sert ya da daha kalın olması
  • Bartholin kisti mevcudiyeti
  • Vajinal enfeksiyon
  • Pelvik inflamatuar hastalığının olması
  • Vulvar vestibulitis hastalığının olması

Bu gibi yapısal nedenlerin tedavisi genellikle cerrahi müdahale ile gerçekleştiriliyor. Ancak enfeksiyon gibi yapısal unsurlara bağlı olarak gelişen vajinismus durumunda ilaç tedavisi gibi daha farklı tedavi seçenekleri de değerlendirilir.

Psikolojik Nedenler

• İlk gece korkusu (ilk cinsel ilişki deneyiminden korkma)
  • Cinsel ilişkiyle ilgili çevreden anlatılan yanlış bilgiler
  • Cinsel ilişkinin acı veren bir eylem olduğu ya da sonrasında çok fazla ağrıya neden olduğu düşüncesi
  • Daha önce cinsel istismar yaşamış olmak
  • Kendini yetersiz görme duygusu
  • Kadının kendi vücudunu beğenmemesi

Psikolojik unsurlar bazı kültürlerde çok daha fazla sayıda kadının bu sorunu yaşamasına neden olabiliyor. Özellikle kadınları erken yaşta cinsel ilişki deneyimi yaşamaktan uzak tutmak için anlatılan yanlış bilgilerin vajinismusun gelişmesindeki en büyük psikolojik faktör olduğunu söyleyebiliriz.

Merak edenler için –> https://drtugrulabacioglu.com/vajinal-akinti/

Vajinismus Tedavisi Nasıldır?

vajinismus tedavisi

Öncelikle hastanın vajinismus tedavisine sıcak bakması, tedavi olmayı istemesi ve tüm negatif düşüncelerden kendini arındırması gerekiyor. Tedaviye başlanmadan önce bu soruna neden olan unsur ya da unsurların belirlenmesi gerekiyor. Bunun için de jinekolojik muayene olunmasına ihtiyaç duyulur. Böylece fiziksel yani yapısal bir neden olup olmadığı belirlenebilir. Aynı zamanda yaşanan korkulardan kaynaklı olarak a bu rahatsızlık ortaya çıkabildiğinden hastanın psikolojik terapi alması da gerekebilir.

Tedavide egzersiz yöntemlerinin çok büyük bir önemi bulunuyor. Çünkü egzersizler ile cinsel ilişkiye girememe rahatsızlığının ortadan kaldırılması mümkün olabiliyor. Bu rahatsızlığın tedavisinde sıklıkla uygulanan egzersizleri ise şu şekilde sıralayabiliriz:

• Ayna egzersizi
  • Masaj
  • Kegel egzersizi
  • Pelvik taban rehabilitasyonu
  • Parmak egzersizleri
  • Dilatör

Elbette bu egzersiz yöntemlerinden hangisinin tercih edileceğine doktorunuz tarafından karar verilecektir. Yapılan muayene, hastanın şikayetleri gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak doktorunuz en uygun tedavinin hangisi olduğunu açıklar ve egzersiz yöntemlerinin nasıl uygulanacağı da tarafınıza bildirilir. Bu rahatsızlıkta tedavi tamamen hastaya özgü olarak belirleniyor.

Çünkü her bir tedavi yönteminin her hastaya uygulanması ile başarılı bir sonuç elde edilmesi zordur. Örneğin bazı hastalar öncelikle terapiye başlıyor ve sonrasında kendilerini daha rahat hissettikleri için tedavi aşamasına geçiliyor. Bazı hastalarda dilatör kullanımı itici olabiliyor ve bu durumda daha farklı bir yöntem tercih ediliyor. Hastaya en uygun tedavinin uygulanması ile bu sorunun köklü bir biçimde çözülmesi mümkündür. Ancak ilk adım çok önemli ve bu ilk adım da hastanın tedavi olmayı gerçekten istemesidir.

Bilgin olsun –> https://drtugrulabacioglu.com/miyom/

Vajinismus Belirtileri Nelerdir?

Hastalarda en yaygın şekilde görülen vajinismus belirtisi vajina kaslarında meydana gelen kasılma nedeniyle cinsel ilişkiye girilemiyor olmasıdır. Ancak kimi zaman cinsel ilişki ağrılı da olsa gerçekleşebilir. Bu durum kadında vajinismusun olmadığı anlamına gelmez çünkü bazı toplumlarda cinsel ilişki kadının bir görevi olarak lanse ediliyor ve kadın ağrı yaşamasına karşın cinsel ilişki konusunda kendini zorladığından cinsel birleşme meydana gelebiliyor. Genel olarak yaşanan belirtileri ise şu şekilde sıralayabiliriz:

• Yaşanan korkunun cinsel ilişkiye girmeyi önlemesi
  • Cinsel ilişkiye girebilme ancak ağrı yaşanması
  • Ön sevişme sonrasında aniden vajinada kasılma meydana gelmesi
  • İlişki öncesinde aniden gelen titreme, kasılma ya da ilişki pozisyonundan çıkma
  • Cinsel ilişkiye sadece bir ya da birkaç pozisyonda girebilme ancak cinsel ilişki için kadının kendini zorlaması
  • Jinekolojik muayene olmaktan korkma
  • Ped ya da tampon kullanmaktan korkma
  • İleri boyutlarda vajinismusun yaşanması durumunda vajinaya dokunamama ya da bakamama
  • Korkular ya da yaşanan ağrılar nedeniyle cinsel isteksizlik yaşama
  • Partnerin vücudunu çıplak görmesinden korkma ya da utanma

Vajinismus Kaç Seansta Tedavi Edilir?

vajinismus kaç seansta tedavi edilir

Tedavinin kaç seansta gerçekleştiği her hastada aynı olmaz. Bunun nedeni vajinismus rahatsızlığının hastalarda pek çok farklı unsurdan kaynaklanıyor olmasıdır. Kimi zaman sadece birkaç seans tedavinin başarılı bir şekilde sonuçlanması için yeterli olabiliyor. Ancak bazı hastalarda tedaviye 1 yıl gibi uzun bir süre boyunca devam edilmesi gerekebiliyor. Dolayısıyla seans sayısına dair net bir rakamdan söz etmek hastalar için de yanıltıcı olabilir. Öncelikle hastanın muayene olması gerekir ve ardından tedavi planlaması yapılır. Bu sayede kaç seans tedavi uygulanacağına dair tahmini bir rakam bilgisi hasta ile paylaşılır.

İlginizi çekebilir –> https://drtugrulabacioglu.com/cinsel-yolla-bulasan-hastaliklar/

Vajinismus Olup Olmadığı Nasıl Anlaşılır?

Hastanın şikayetleri vajinismus tanısı konması için yeterli olabiliyor çünkü bu rahatsızlık sadece psikolojik unsurlardan kaynaklı olarak a ortaya çıkabiliyor. Aynı zamanda kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından yapılan muayene ile de tanı konabildiğini belirtmeliyiz. Şayet cinsel isteksizlik yaşıyor, cinsel ilişkiye giremiyor ya da kendinizi zorlayarak cinsel ilişkiye girebiliyorsanız zaman kaybetmeden uzmana başvurmanızda fayda olacaktır.

Vajinismus Kendi Kendine Geçer Mi?

Şayet yapısal nedenlerden kaynaklanan vajinismus rahatsızlığı mevcutsa kendi kendine geçme ihtimali yoktur. Çünkü kızlık zarı ile ilgili sorunlar ya da bartholin kisti gibi sağlık sorunları tedavi olmadan geçmez. Ancak psikolojik anlamda yaşanan korkulardan kaynaklı olarak bu problem yaşanıyorsa kendi kendine geçme ihtimali düşük de olsa vardır. Konuyla ilgili sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Diğer makalemiz –> https://drtugrulabacioglu.com/adet-oncesi-gerginlik-pms/