Miyom rahimde en sık görülen iyi huylu tümör türüdür. Kadınlar arasında da son derece yaygın bir şekilde görüldüğünü söyleyebiliriz. Anormal kas çoğalmasıyla oluşan bu kitleler çoğunlukla düzgün sınırlı olur. Rahmin herhangi bir yerinde yerleşim gösterebilirler ve bu nedenle kısırlık gibi farklı sorunlara da yol açabildiklerini söyleyebiliriz. Kadınlarda bu sorun ergenlik döneminde çok daha nadir görülüyor. 30 ile 40 yaş arasında olan kadınlarda ise çok daha yaygın bir şekilde ortaya çıktığını belirtebiliriz.

Bu kitle östrojen hormonundan ziyadesiyle etkileniyor ve bu nedenle menopoz döneminin ardından küçülme eğilimine girebiliyor. Ancak yine de mutlaka düzenli olarak takip edilmesine ihtiyaç olur. Çünkü kadınlarda menopoz döneminin ardından büyüme eğilimine giren miyomların habis yani kötü huylu olma olasılığı da doğuyor. Tedavinin nasıl yapıldığı ya da tedavi edilmezse ne olacağı gibi kritik soruların yanıtlarını da aktaracağız. Ancak öncesinde miyomun belirtileri mercek altına alalım.

Miyom Belirtileri Nelerdir?

miyom belirtileri nelerdir

Belirtiler kimi zaman kendini son derece net bir şekilde hissettirirken kimi zaman da son derece hafif düzeyde oluyor ve kadınlar tarafından belirtiler ciddiye alınmadığında tanı konması da gecikiyor. Genel olarak yaygın şekilde görülen miyom belirtilerini şu şekilde listeleyebiliriz:

• Adet dönemleri dışında ara kanamalar olması
  • Adet döneminin çok uzun sürmesi
  • Adet kanamalarının aşırı pıhtılı olması
  • Sıklıkla idrara çıkma isteği
  • Özellikle adet dönemlerinde kramp şeklinde ağrılar olması
  • Kasıklarda dolgunluk ve basınç hissi
  • Cinsel ilişki sırasında ağrı olması

Bu belirtiler ve şiddeti, miyomun rahimde yerleşim gösterdiği yer ile yakından ilgilidir. Adet dönemlerinin uzaması, adet kanının pıhtılı olması gibi belirtiler yaygın şekilde görülüyor. Ancak cinsel ilişki sırasında ağrı olması gibi şikayetler genellikle her kadında görülen bir semptom değildir. Belirtilerden sadece birinin görülmesi durumunda bile zaman kaybetmeden kadın hastalıkları ve doğum uzmanı ile görüşülmesi gerekir.

Bilgin olsun –> https://drtugrulabacioglu.com/rahim-agzi-kanseri/

Miyom Tedavisi Nasıl Olur?

miyom tedavisi

Tedavi her hastada aynı prosedürle yapılmaz. Kadın hastalıkları ve doğum uzmanları tedavi planlaması yaparken bazı unsurları göz önünde bulundurur. Bu unsurlar şöyledir:

• Hastanın yaşı
  • Hastanın genel sağlık durumu
  • Hastanın şikayetleri
  • Hangi miyom tipi olduğu
  • Hastanın hamile olup olmadığı
  • Hastanın ileride hamilelik planlayıp planlamadığı

Bu veriler ışığında tedavi planlaması yapılır. Tedavide ise genellikle 4 farklı yaklaşım olur. Bunların ilki hormonlu rahim içi araç uygulamasıdır. Aynı zamanda yine hormon içeriğinden faydalanmak için doğum kontrol hapı kullanımı da tercih edilebilir. Bu tedavi genellikle aşırı ağrı ve kanama olmasını kontrol altına almaya yöneliktir.

İlaç tedavisi bir diğer yaklaşım olarak karşımıza çıkıyor. İlaç tedavisi de kanamayı azaltmaya yönelik olarak uygulanıyor. Kansızlığı önlemek ya da ağrıyı kesmek için çeşitli ilaçlar kullanılabilir.

Tedavi yaklaşımlarından biri de ‘bekle – gör’ şeklinde adlandırılır. Miyomum büyüme eğiliminin olup olmadığı ya da hastanın şikayetlerinde bir artış olup olmadığı takip edilir. Buna göre farklı bir tedavi yaklaşımı geliştirilebilir. Son olarak cerrahi müdahale yaklaşımından da söz edebiliriz. Genellikle hastanın şikayetleri doğrultusunda bu sorunu ortadan kaldırmaya yönelik olarak ameliyat planlaması yapılır.

Miyom Embolizasyonu Nedir?

Uterin arter embolizasyonu en genel şekli ile ameliyattan kaçınmak amacıyla miyomu besleyen kan akımının engellenmesi işlemidir. Çünkü miyom da diğer kitleler gibi damarlarla beslenir. Bu damarların tıkanması için ameliyata gerek olmaz çünkü sadece anjiyografi ile söz konusu işlemin gerçekleştirilmesi mümkün olabilir. Bu işlem için hastanın kasık ya da kol damarından giriliyor.

Ardından besleyici damarın tıkanması sağlanıyor ve böylelikle miyomların büyüme eğilimi de engellenmiş oluyor. Her ne kadar halk arasında çok fazla bilinmiyor olsa da yaklaşık olarak 20 yıldır uygulanan bir yöntem olduğunu belirtmemiz gerekir. Ayrıca çoğu zaman hastaya narkoz verilmesine de gerek olmaz. Sadece hastanın sakinleşmesi için hafif düzeyde ilaçlar verilebilir. Hasta için acı veren ya da ağrıya neden olan bir yöntem değildir.

İlginizi çekebilir –> https://drtugrulabacioglu.com/anti-hbs-nedir/

Miyom Ameliyatı Nasıl Yapılır?

miyom ameliyatı

Öncelikle miyom ameliyatının tanı konan her hasta için zorunlu olmadığını belirtelim. Ameliyat genel anestezi altında gerçekleştiriliyor ve bu nedenle hastanın herhangi bir acı ya da ağrı hissetmesi de mümkün olmuyor. Günümüzde gelişmiş teknikler sayesinde çok daha konforlu bir şekilde iyileşme süreci tamamlanıyor. Ameliyatın çeşitli amaçlara yönelik olarak yapıldığını söyleyebiliriz.

Histeroskopi

Rahmin içerisinde büyüyen ya da büyüme eğilimi sergileyen miyomları çıkarmaya yönelik olarak yapılır.

Endometrial Ablasyon

Bu yöntem genellikle küçük miyomlarda etkilidir. Ancak yapılan ameliyatın adet kanamalarını tamamen durdurabileceğini de belirtelim.

Myomektomi

Hastanın ileride hamilelik planlıyor olması durumunda tercih edilebilen bir yöntemdir.

Histerektomi

Bu yöntem daha önce denenen tedavilere yanıt alınamadığında ve hastanın ileride bebek sahibi olmayı planlamıyor olması durumunda yapılır. Bu işlemle rahim vücuttan tahliye edilir.

Okumanızı öneririz –> https://drtugrulabacioglu.com/kolposkopi/

Rahimde Miyom Çeşitleri Nelerdir?

rahimde miyom çeşitleri

Rahimde miyom çeşitleri 4 farklı grupta ele alınır. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz:

Submukozal Miyomlar

Rahmin iç tabakasında mevcut olan miyom çeşitleridir. En nadir görülen miyomlar bu grupta yer alanlardır. Aynı zamanda çok fazla büyüyerek vajina içerisine de sarkabilir.

İntramural Miyomlar

Bu grupta yer alan kitleler rahmin orta tabakasında yerleşmiştir. Bu grupta yer alan miyomların en yaygın görülenler olduğunu belirtebiliriz.

Subserozal Miyomlar

Bu miyomlar ise rahmin dış tabakasında yerleşmiş olanlardır. Genellikle rahmin dışına göre büyürler.

Saplı Miyomlar

Yukarıda sıralanan 3 grup içerisinde yer alan ancak sağlı bir yapıya sahip olanlardır. Bu miyomlar bir sap üzerinde büyüme gösterir. Bazen kitle sapın etrafında döner ve bu da hastada şiddetli ağrıya, ciddi bir baskı hissine yol açabilir.

Öneriyoruz –> https://drtugrulabacioglu.com/rahim-ici-yapisiklik/

Miyom Neden Oluşur?

Genel olarak miyom oluşumundan östrojen hormonu sorumlu tutulur. Ancak neden oluştuğuna dair kesin bir bilginin olmadığını da belirtelim. Genetik yatkınlık oldukça etkin bir faktör olarak karşımıza çıkıyor. Üreme döneminde olan her kadından 5’inde görülüyor olması nedeniyle östrojen hormonunun bu kitlenin oluşmasında önemli bir rol oynadığı düşünülüyor.

Zira menopoz döneminde hormonun azalmasına bağlı olarak miyomlar da da küçülme meydana gelebiliyor. Aşırı şişman kadınlarda ve hiç doğum yapmamış olan kadınlarda daha sık görüldüğünü, kimi zaman kısırlığa ya da düşüğe neden olabildiklerini de söyleyebiliriz. Aynı zamanda erken doğuma da neden olabilen kitlelerdir ve mutlaka doktor tarafından takibinin yapılması gerekir.

Miyom Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Öncelikle miyom tanısı konmasının kişinin kanser olduğu anlamına gelmediğini belirtelim. Yapılan araştırmalarda 1000 miyomdan sadece 1’inin kanserleştiği ortaya çıktı. Elbette böyle bir olasılık yok denemez ancak her miyomun da kötü huylu olduğu düşünülmemelidir.

Zira doktorun böyle bir şüphesi olduğunda zaten patolojik inceleme de yapılacaktır. Her miyomun tedavi gerektirmediğini de belirtmemiz gerekir. Miyomların büyüme eğilimi göstermesi, rahimde yerleştiği bölgeden kaynaklı olarak farklı sorunlara ya da şiddetli ağrıya neden olması, kötü huylu olma şüphesi gibi durumlarda gerekli tedavi seçenekleri değerlendirilir. Konuyla ilgili sorularınızı yorum bölümüne yazabilirsiniz.

Diğer makalemiz –> https://drtugrulabacioglu.com/rahim-duvari-kalinlasmasi/